Een verjaardag tussen de pandas

China, Chengdu

Het is inmiddels twee maanden geleden dat wij onze tassen afgaven bij de check-in en ons nog eenmaal omdraaiden bij de paspoortcontrole om onze families en Nederland gedag te zwaaien. Nu, aan de andere kant van de wereld, lijkt dat misschien zelfs langer geleden.

Verjaardag

Het leven gaat gewoon door. Dat ik mijn verjaardag dit jaar in China zou vieren, wist ik bij vertrek al. Waar in China was toen nog niet duidelijk. Terwijl we in Zuid-Korea al wat voorwerk voor China deden, kwam ik op de website van de Chengdu Panda Base terecht. Een onderzoekscentrum ten behoeve van het redden van de panda. Dat leek ons wel een interessante plek.
Zo interessant, dat ik een bezoek deze plek uitkoos als verjaardagsactiviteit. Van andere reizigers hoorden we dat je de Panda Base het beste vroeg op de dag kon bezoeken. Dan worden de pandas gevoerd en zijn ze het meest actief. Vroeg naar bed dus, de wekker ging immers om kwart voor 6.
Eerst moesten we met bus 49 naar de busterminal ten noorden van de stad. Daar hebben we bij een straatverkoper snel wat dumplings gegeten. Vervolgens moesten we met bus 87 naar de Panda Base. Om kwart over 8 's ochtends, precies volgens planning, stonden we voor de deur.

De pandas

De Panda Base heeft meer dan 140 pandas. Dit zijn zowel de grote zwart-witte pandas als de kleine rode pandas. Aangezien de Panda Base voornamelijk onderzoek doet naar de voortplanting van pandas, hebben ze niet alleen volwassen dieren, maar ook relatief veel jonge pandas. De jongste die wij gezien hebben, waren niet meer dan een paar maanden oud. De oudste was ongeveer 12 jaar oud.

Het leven van een panda

Een panda is een carnivoor, maar ondanks dat geeft hij de voorkeur aan het eten van bamboe. Het verteringsstelsel van de panda heeft zich hier na jaren van evolutie echter nog niet op aangepast. Een panda verteert zodoende slechts 17% van zijn voedsel. Om toch genoeg voeding binnen te krijgen, houdt de panda zich tot wel 16 uur per dag bezig met (het vinden van) eten. Je ziet pandas dus vrijwel altijd eten, als ze tenminste niet liggen te slapen.
Dit is gelijk ook onze ervaring met pandas. De meesten kauwen non-stop op bamboe, maar sommigen liggen lekker rustig te slapen. De actiefste panda was echter erg vermakelijk! Deze panda was vrij druk met het afbakenen van zijn territorium, door met zijn kont tegen bomen aan te schuren. Daarnaast vond hij het erg vermakelijk om zich op te rollen tot een bal en van een helling in zijn hok af te rollen. Deze panda kon naast ons dan ook op de interesse van minimaal 50 Chinezen rekenen.

Het hok van de rode pandas

In de Panda Base kwamen we een groot hek tegen met twee kleine huisjes. Door bij deze huisjes naar binnen te gaan, was het mogelijk om in het hok van de rode pandas terecht te komen. Hier kon je via een pad met een laag hek eromheen tussen de rode pandas doorlopen en vrij dichtbij de etende rode pandas komen om foto's te nemen. Wat we toen nog niet wisten, was dat er gaten in de hekken zitten. Twee vechtende rode pandas lieten ons dan ook schrikken toen de verliezer ineens over mijn schoenen tussen het hek door rende en het pad op liep. Een aanvaring met een rode panda had ik niet verwacht. Achtervolgd door een groep toeristen liep deze panda doodleuk naar een andere plek met voedsel en stapte daar het pad weer af. Een grappige ervaring dus!

Taart

De rest van de dag was, afgezien van de taart (en misschien een klein verjaardagsbiertje) niet zo spannend. Ik kan nu wel zeggen dat ik mijn verjaardag al op drie verschillende continenten (vijf jaar geleden in Nicaragua) gevierd heb!

Dat was het voor nu. Op de 19e vliegen we naar Guilin en op 2 december vliegen we van Macau naar Maleisië. We houden jullie op de hoogte!