Even uitrusten op een tropisch eiland

Brazilië, Ilha Grande

En toen was alle drukte van de Olympische Spelen ineens achter de rug. Bijna een jaar lang waren we er, met weliswaar een flinke omweg, naar op weg geweest. En nu..?

Nicky's paspoort

Aangezien we in Peru op vervelende wijze gescheiden zijn geraakt van Nicky's paspoort, en haar noodpaspoort ons slechts tot Brazilië kon brengen, hebben we bij het consulaat in Rio een nieuw paspoort aangevraagd. Hierop wachten we nog steeds, dus we kunnen Brazilië nog niet uit. Reden genoeg om meer van de omgeving te verkennen.

Ilha Grande

Na ruim twee weken Rio wilden we wel weer eens weg uit de drukte. Dit bleek te kunnen op Ilha Grande (vertaald naar het Nederlands: groot eiland). Een klein plaatsje op het eiland beschikt over een haventje waar je per speedboat heen gebracht kunt worden. Het plaatsje zelf bestaat uit meer hostels en hotels dan daadwerkelijke woonhuizen en heeft voornamelijk stranden en natuur als toeristische trekpleisters. We besloten dat we hier wel een paar dagen konden uitrusten terwijl we op Nicky's nieuwe paspoort wachtten.
We pakten de bus vanaf het busstation in Rio, deze zette ons af vlakbij de haven, we kochten een kaartje voor de speedboat en stapten in, stapten op het eiland uit, zochten een hostel en een halve dag na vertrek lagen we rustig in de hangmat. Zo simpel kan het soms zijn.

Sub-optimaal

De volgende dag bleek het weer niet erg optimaal te zijn. De ene regenbui na de andere trok over ons heen. Door het koude en vochtige weer liep ik een verkoudheid op die mij meerdere dagen lang hoofdpijn bezorgd heeft. Ook niet erg optimaal dus. Na twee dagen hield tijdens een storm de stroom ermee op. Deze stroomstoring zou twee dagen lang aanhouden. Bij kaarslicht was het eerst erg gezellig, maar dat begon ook al snel te vervelen. Al met al zat er dus vrij veel tegen.

Wel gezelligheid

Gelukkig waren de andere gasten in het hostel erg gezellig. Samen met een groep Fransen, Nieuw-Zeelanders, Engelsen, Nederlanders en Duitsers hebben we er het beste van gemaakt. Er was in de buurt een visser die zijn vangst vrij goedkoop verkocht. Zodoende hebben we meerdere avonden gebarbecued. Vele handen maken licht werk, dus het was gezellig druk in de keuken tijdens de voorbereiding. Na de barbecue bleven de meeste mensen gezellig zitten om een kaartje te leggen. We hebben er dus weer veel nieuwe vrienden bij.