Op bezoek bij Rens

Thailand, Chiang Mai

Op het centraal station van Bangkok stapten we in de nachttrein naar Chiang Mai. Een reis van ongeveer 750 kilometer stond ons te wachten, maar gelukkig zouden we deze voor het grootste deel slapend afleggen in onze bedden.

Thaise treinreis

De trein zelf was een interessante ervaring. We zijn al wel wat verschillende nachttreinen tegengekomen op onze reizen door Europa en Zuid-Amerika, maar deze was toch net weer even anders. In plaats van kleine coupés met vier of zes bedden erin, waren de bedden in deze trein in de lengte geplaatst. Stel je maar een lange gang voor met aan weerszijden stapelbedden, ieder met een eigen gordijntje. Een beetje rumoerig, maar wel erg gezellig!
We praatten wat met een Braziliaanse toerist en besloten op tijd onze tanden te poetsen en te gaan slapen. De bedden werden netjes opgemaakt door één van de conducteurs, goede service dus!

Een weerzien met een oud collega

Op het eindstation stapten we uit. Het was inmiddels ongeveer half 9 in de ochtend en we waren goed uitgeslapen. We hadden met Rens afgesproken dat hij ons op het station kwam ophalen, dus de eerste uitdaging was het vinden van elkaar. Nicky en Rens hadden elkaar nog niet eerder ontmoet, maar toch herkende Rens Nicky als eerst. Mij had hij niet herkend, maar dat zal wel aan de baard liggen!
Rens had beloofd een slaapplaats te regelen en bracht ons per Songtaew (rode pick-up truck met bankjes in de laadbak) naar een prachtig hotel. We lieten de spullen achter en besloten eerst eens te gaan ontbijten.
Na het ontbijt vertrokken we te voet naar een aantal verschillende boeddhistisch tempels, om toch een klein cultureel element aan ons bezoek toe te voegen. Daarna zijn we even lekker op een terrasje gaan zitten voor een drankje.
Toen het drankje op was, konden we ons inchecken in het hotel en even lekker rustig douchen. Helemaal opgefrist gingen we weer op pad. Helaas waren alle goedkopere scooters bij de verhuur die middag al vergeven, dus we gingen per Songtaew verder richting winkelcentrum. Daar hebben we even rustig rondgekeken, totdat het tijd werd voor het avondeten. Rens wist een aardig restaurant te zitten, waar hij voor ons een aantal locale specialiteiten bestelde. Ondanks de in ruime mate toegevoegde koriander en lemongrass smaakte het eten ons erg goed. Na het eten dronken we nog een klein drankje bij de locale beergarden en gingen we relatief op tijd terug naar het hotel.

Zigzaggen op de scooter

De volgende ochtend vertrokken Rens en ik op tijd uit het hostel naar de scooterverhuur om een scooter te regelen voor die dag. Dit bleek voor omgerekend ongeveer 4 euro mogelijk te zijn. Het meisje van de verhuur keek mij eens goed aan en vroeg voorzichtig of ik het een probleem vond als de scooter opvallende kleuren had. Ik gaf aan dat dat geen probleem was, waarop ze toch aanbood de scooter eerst te laten zien. Het bleek om de kleuren felblauw en roze te gaan. Het zag er al met al erg grappig uit, dus ik accepteerde hem en reed erop weg.
We reden snel naar het hotel om Nicky op te halen en vervolgens door naar een restaurant voor het ontbijt.
Al snel kreeg ik door dat rijden in Thailand iets anders werkt dan de gestructureerde manier van rijden in Nederland. Ten eerste rijden ze in Thailand links, wat op zich nog geen probleem is, maar wel even wennen. Ten tweede verwacht iedere weggebruiker dat de andere weggebruikers op hem letten en rekening met hem houden. Compleet idiote manoeuvres zijn daardoor vrij normaal. Op de scooter resulteert dit in een soort slalomparcours waar je met soms hoge snelheid doorheen moet. Soms gevaarlijk, maar vaak erg vermakelijk!

Doi Setep

We besloten per scooter naar een boeddhistische tempel bovenop een berg te rijden. De bergweg zorgde ervoor dat we nog meer zigzaggen en slalommen voor onze kiezen kregen, maar was wel een erg leuke omgeving, zeker op de scooter. Eenmaal boven aangekomen parkeerden we en liepen we de trap op richting tempel. De tempel zelf was vooral interessant vanwege de grote hoeveelheid bladgoud waarmee alles, zelfs de lantaarnpalen, is bekleed. Verder viel vooral op dat de Thai tempels gebruiken als plaats om te bedelen of donaties te vragen voor scholen, ziekenhuizen, enzovoorts.
De rit naar beneden was zo mogelijk nog leuker dan naar boven. Onderweg stopten we nog even bij een uitzichtpunt om over Chiang Mai uit te kijken. Daarna reden we, zo rustig als dat afdalend kan, door om ergens iets te gaan eten en drinken.

Even zonder Rens

Rens zou op de 24e naar Nederland terug vliegen, dus die wilde nog even afscheid nemen van een aantal bekenden. Wij gingen ondertussen even naar het winkelcentrum om voor Nicky wat kleding te kopen. Na het shoppen reden we via een touroperator, waar we een driedaagse jungle trekking tour boekten (zie volgende verhaal!), door naar het terras waar we Rens weer zagen.

Night market

Na een klein drankje pakten we de scooter weer om terug te rijden maar het hotel. Daar lieten we de scooter achter om op de night market te gaan eten. We aten bij een seafood restaurant, erg lekker!
Na het eten besloten we nog even wat geld uit te geven op de markt. Ik kocht een blauwe baggy broek, Nicky vond alles souvenirs te duur. We besloten nog een drankje te drinken bij een café (of pleintje met meerdere cafés) waar Rens lovend over was. Het was daar inderdaad erg druk met vooral toeristen in alle soorten en maten, maar aangezien het alweer tegen twaalven liep, konden we maar één drankje drinken. We gingen dus relatief op tijd weer terug richting hotel.

Afscheid

De volgende ochtend checkten we uit en brachten we de scooter weg. We selecteerden het hoogstnodige en lieten de grote backpacks achter in de bagageruimte. Daarna namen we afscheid van Rens bij het instappen in de pick-up service van de jungle tracking en reden weg, op naar een nieuw avontuur!

Hoe dat afliep, lees je snel weer op deze blog! Groeten!