Mensenmassa in een miniland

Hongkong, Hong Kong

Vanaf Yangshuo namen we een bus naar Guangzhou, een grote Chinese handelsstad in het zuidoosten van het land. De busreis zelf was zeer interessant, aangezien de bus in plaats van stoelen was uitgerust met bedden. We werden dus liggend vervoerd.

Een kort verblijf in Guangzhou

In Guangzhou zijn we maar één nacht gebleven. We kwamen aan om een uur of 7 's avonds en gingen direct naar ons hostel. Daar aangekomen bleken er alleen nog bedden beschikbaar te zijn in een vrouwenslaapzaal. We kregen de keuze om een tweepersoons kamer te nemen tegen een gereduceerde prijs, of een nacht op een bank slapen in de woonkamer. Uiteindelijk kozen we voor de tweepersoons kamer op de 29e verdieping.

China uit

De volgende ochtend checkten we om 8 uur uit. We pakten de metro naar het Ooststation van Guangzhou en stapten daar, na de douane gepasseerd te zijn, in de trein naar Hong Kong. Twee uur later waren we weer voorbij de douane en dus in Hong Kong (officieel wel een onderdeel van China, maar een speciale automome regio).

Geen Chinese firewall meer

In het station wisselden we onze laatste Chinese Yuan voor Hong Kong Dollars en stapten we de Starbucks binnen. Gelijk even de Wi-Fi aan en voor het eerst in een maand tijd konden we zonder problemen gebruik maken van Google, Facebook, YouTube, enzovoort. Een heel prettig gevoel!

De stad/het land

Op Google maps (jaja!) zagen we dat we met de bus naar de andere kant van het water moesten. We namen een bus die ons vlakbij Victoria park afzette. Vanaf daar was het ongeveer 5 minuten lopen naar het hostel. We hadden een 8 persoons dorm geboekt, maar kregen een driepersoons dorm voor dezelfde prijs. In de commonroom raakten we aan de praat met een Canadees en een Let, dus we kochten een drankje, schoven gezellig aan en voelden ons meteen thuis.

Vanuit civieltechnisch oogpunt

Hong Kong is een zeer interessante bestemming, vanwege het ruimtegebruik in de stad. Vrijwel elke vierkante centimeter is bebouwd, waardoor er slechts weinig ruimte is voor wegen. Toch hebben ze alles op indrukwekkende wijze met elkaar vervlochten. Erg leuk om te zien!

Trams

Die middag stapten we in één van de dubbeldekker trams van Hong Kong (de enige dubbeldekker trams ter wereld). Deze bracht ons naar "central", waar het ontzettend druk was. Er zaten overal mensen (voornamelijk vrouwen) op stukken karton op de grond. Later hoorden we dat dit Filippijnse housekeepers zijn die dit op hun vrije zondag altijd doen om elkaar te ontmoeten.
Vanaf central namen we bus 15 naar de Victoria Peak, een uitzichtpunt over de stad. Hier zagen we de zonsondergang en de lichtjes op de flatgebouwen in de stad. Op de terugweg aten we noodles en zagen we Times Square met daarop een grote Star Wars lego tentoonstelling. Erg leuk dus!

Werk zoeken

Onze tweede dag begonnen we met een zoektocht op verschillende vacaturesites om een geschikte baan in Australië te vinden. Er blijken, vooral in Brisbane en Sydney best veel civieltechnische vacatures te zijn, dus dat geeft hoop. We raakten tegelijkertijd in gesprek met een Oostenrijker, die we vervolgens de rest van de dag op sleeptouw hebben genomen.

De langste roltrappen ter wereld

Onze eerste activiteit was een bezoek aan de beroemde roltrappen van Hong Kong, de mid-level escalators. Hiermee zijn we op ons gemakje naar boven gegaan, gewoon voor de ervaring.
Op de weg naar beneden kwamen we door de uitgaansbuurt Lan Kwai Fong en langs een kathedraal.

Kowloon

Vanaf central namen we de metro naar Kowloon aan de andere kant van het water. Hier gingen we eerst naar het Kowloon park, waar veel flamingo's te zien zijn. Daarna liepen we naar de night market om daar rustig rond te kijken terwijl iedereen ons neppe rolexen en andere illegale spullen probeerde aan te smeren. We sloten de middag af op de Avenue of Stars, met een prachtig uitzicht op de ondergaande zon en de verlichtte skyline van de stad. Zeker een aanrader als je in Hong Kong bent!

Op naar Macau en Maleisië

Terwijl ik dit verhaal schrijf, zitten we in de Turobojet (boot) die ons in 55 minuten tijd van Hong Kong naar Macau brengt. We zullen één nacht slapen in dit Las Vegas van Azië. Morgenochtend rond 11 uur vertrekt ons vliegtuig naar Kuala Lumpur in Maleisië.

Zoals altijd de zonnige groeten! We houden jullie op de hoogte!

Weer een fraai verslag! Brengt weer mooie herinneringen aan China en Hong Kong terug. Nu zitten jullie in Macau, in een goktent... Hoop dat jullie nog wat geld overhouden voor de rest van jullie mooie reis! :P