Hiken

Zuid-Korea, Sokcho

We zijn momenteel in Sokcho, een havenstadje aan de oostkust van Zuid-Korea. Sokcho is vooral bekend vanwege het naastgelegen Seoraksan national park, een prachtig natuurpark vol ongerepte natuur en rotsachtige bergen. De hoogste berg, de Daecheongbong, is 1708 meter hoog.

In ons huisje (The House hostel) kwamen we een Duitser tegen die voorstelde om samen te gaan hiken. Volgens hem konden we een bus nemen naar een ingang van het park om 6.40u 's ochtends. Vanaf die ingang zouden we een hikingtrail kunnen nemen naar de top van de Daecheongbong, wat ons ongeveer 4 uur zou kosten. De afdaling aan de andere kant, ongeveer 6 uur, zou ons dan terugbrengen in de buurt van Sokcho. Een inspannende dag dus. We stemden in met het idee, kochten eten voor onderweg en gingen vroeg naar bed.

De volgende ochtend ging om half 6 de wekker. Met frisse tegenzin klommen we uit bed en maakten we ons klaar voor wat er komen zou. Met een tas vol water, etenswaren, ducttape, zakmes, warme kleding en een kaart van het park stapten we de bus in die ons een uur later ongeveer 500 meter voor de ingang van het park zou afzetten.

Bij de ingang hing een gedetailleerde kaart van het gebied, waarop stond dat de route naar de top ongeveer 5 kilometer lang was. Met een hoogteverschil van ongeveer 1600 meter was de route gemiddeld stijler dan 25%, met stukken van boven de 30%. Een helse klus dus.

Na gevraagd te hebben wiens idee het ook alweer was om dit te doen, begonnen we met de hike. Een half uur later ploften we zwetend en hijgend op het eerste bankje neer.

De rest van de weg naar de top ging in straf tempo, met af en toe een paar minuten rust om te drinken en eten. Een uur sneller dan het schema, na 3 uur lopen, kwamen we op de top aan. Een prachtig uitzicht met helaas iets te veel wolken in het dal om ons heen en een welverdiende pauze! Maar toen was de klus nog lang niet geklaard, we moesten nog terug naar beneden.

De eerste paarhonderd meter van de afdaling waren erg lastig vanwege de stijle en soms gladde rotsen waarover het "pad" liep. Gaandeweg vlakte het pad wat meer uit en konden we iets sneller afdalen. Voor de lunch konden we onderweg warm water krijgen van zeer vriendelijke Koreaanse wandelaars met een campinggasstel. Lekker een soepje met noodles dus.

Al met al kwamen we om 5 uur 's middags aan het einde van het pad aan. Dit betekent dat we de hele route een uur sneller dan het voorgeschreven schema van 10 uur hebben gelopen.

Wil je na het lezen van dit verhaal zien hoe de route eruit ziet, hoe stijl het echt was en hoe snel we hebben gelopen? Bekijk dan mijn hike van 17,2 km op Strava: http://www.strava.com/activities/417282855

Met Koreaanse groeten en zere benen,
Casper (en uiteraard ook van Nicky die op dit moment de 300 foto's van de hike aan het sorteren is)

Mooi verhaal van een heftige tocht! Dank! Geniet!

Kees E 2015-10-22 08:01:10

Gaat lekker daar!

Wout 2015-10-22 13:49:39

soepel!

Duncan 2015-10-22 14:23:36

Ongelooflijk. Knap dat jullie dit ondernemen. Veel bewondering.