Vestingstad Suwon

Zuid-Korea, Suwon

Tijd om terug te gaan naar het westen van het land. Een bus bracht ons naar Suwon, ongeveer 30 kilometer ten zuiden van Seoul. Suwon is bekend vanwege de grote stadsmuur om het historisch centrum en het tijdelijk paleis van een vroegere Koreaanse koning.

Wandelen

De stadsmuur heeft een lengte van ongeveer 6 kilometer en ligt deels tegen een berghelling op. Het is mogelijk om over de muur een rondje te lopen om het centrum van de stad heen. Dit rondje kun je zien op strava: Bekijk mijn hike van 5,9 km op Strava: http://www.strava.com/activities/421085090

Musea

De stad heeft een aantal musea, waarvan de belangrijkste gewijd is aan de bouw van de stadsmuur. Deze musea waren om een reden die ons nog steeds onduidelijk is allemaal gratis te bezoeken. Er worden overal toegangsprijzen vermeld, maar wij konden gratis naar binnen. Hier hebben we daarom, als zuinige Nederlanders, goed gebruik van gemaakt.

WK 2002

De stad was tevens speelstad tijdens het Wereldkampioenschap voetbal in 2002, toen Guus Hiddink bondscoach van de Zuid-Koreanen was. We hebben het stadion en het voetbalmuseum bezocht. In het stadion mochten we, wederom gratis, een kijkje nemen in de kleedkamer en bij het veld.

Gedroogd voedsel

Aangezien de winter aanstaande is, wordt het lastiger om verse vis te vangen. De Koreanen hebben hier iets op bedacht: gedroogde vis. Overal waar we heen gaan zien we vis hangen die, vaak midden op straat, wordt gedroogd. Een vreemd gezicht dus.
Daarnaast zijn de Koreanen bezig met de voorbereiding van de winter Kimchi. Er worden daardoor ook overal rode pepers te drogen gelegd. Je moet goed uitkijken dat je niet midden op iemands kleedje met pepers gaat staan, want ze liggen overal en nergens.

Tot zover onze ervaringen. We gaan nu alleen nog terug naar Seoul en daarna, op 3 november, zetten we onze reis voort in China.

Groeten,
Nicky en Casper

Zo, ik ben weer bij :) Alvast een goede reis! Doe de Chinezen de groeten van me.