Samenvatting afgelopen tijd!

Peru, Lima

Lieve vrienden,

Sinds de vorige blog hebben we weer van alles meegemaakt. Ik probeer de highlights te benoemen.

In Colombia waren we niet alle dagen even actief, ons lichaam moest het lokale eten toch even omschakelen. De lokale sinaasappelsap met ijs was geen goed plan, dat was vermoedelijk de oorzaak voor de extra tijd op het toilet.
foto, toeristen die sap kopen in Cartagena

In Bogotá kan je een freewalkingtour doen, waar beknopt elementen van de geschiedenis vermeld werden, zoals het drugs verleden, de munteenheid, edelstenen, koffie, de exotische vruchten en het proeven van chicha, een alcoholhoudende maisdrank. Na de tour geef je een fooi als bedankje voor de gids. Je hebt deze tours in verschillende steden, het bedrag bedenken voor tour is lastig. Ik heb nu als richtlijn gelijk aan een lokaal lunchbedrag
foto, het plein in Bogotá

Na de dure drank van Australië en Nieuw-Zeeland genieten we hier weer van een biertje/cocktail meer. Dus een biertje hier is 600 ml en de rum wordt hier in 250 ml flesjes verkocht. Waarbij de prijzen voor water en bier gelijk zijn.

De vliegtickets van stad naar stad zijn gelijk aan de bus tickets, dus vanaf Bogotá naar Cartagena gevlogen. Cartagena heeft een oude vestingstad, waar je heerlijk door de kleurrijke huisjes kan struinen. Daarnaast is het broeierig en lekker warm. Hierdoor was onze mentaliteit ook erg mañana, mañana (morgen, morgen).

Over Medellin hadden we weinig goede verhalen gehoord. De tour van Pablo Eskobar is leuk, het is gevaarlijker want er wordt meer gestolen, de leukere plekjes zitten verspreid door de gehele stad. Wij verbleven een stukje buiten de stad in een hippie plek zoals Casper het benoemd, hier heerlijk in de hangmat gelegen en boekjes gelezen.
foto, lokale in een cafeetje

Daarna doorgegaan naar Cali waar mijn hoofd al gefocust was op Ecuador, dus snel doorgegaan naar Ibarra. De plek waar ik 10 jaar geleden, ja het is alweer 10 jaar geleden, gewoond heb.

foto, de grensovergang

Bij aankomst in Ibarra zijn we eerst naar de zaterdag markt geweest in Otavalo. Daar hebben we Caroline gezien, een oude vriendin van Casper van vroeger.
Vervolgens heb ik elke dag weer andere vrienden van vroeger ontmoet, waarbij ik cavia gegeten heb, klaargemaakt bij hen thuis. Cavia is een delicatesse en heel speciaal, ik weet nog steeds niet of het is klaargemaakt omdat ik langskwam of in verband met vaderdag. De dag erna met een ander uiteten geweest en een lokaal gerecht gegeten. Waarbij hij de auto van zijn vader geleend had en we in de buurt zijn gaan rondkijken. Toen kwamen we al door de straat waar ik gewoond had. Naderhand ben ik er ook naar toe gelopen, het huis waar ik heb gewoond werd verbouwd waarbij ik niet zeker ben of de familie er nog woonde. Op de dag dat we Ibarra uitgingen zijn we nog sushi gaan eten bij een ander vriendinnetje. Waarna ze de tent sloot om ons naar het station te brengen.
Een geweldige ervaring om er terug te zijn, ik kon de afstanden in de stad en de locatie in de stad niet goed plaatsen, maar dat deed echt geen afbreuk aan de ervaring.
foto, cavia

Baños heeft wat last gehad van een nat klimaat. Hierdoor zijn er veel modder riviertjes ontstaan waarbij zelfs dagen de ingang van het dorp twijfelachtig was. Maar toen wij er waren hebben we alleen last gehad van miezerig weer.
In Baños wilde ik persé op de schommel op het einde van de wereld. Casper zag op maps-me(app op de telefoon) dat het maar 45 min lopen was. Dus we zijn er heen gelopen, de app hield alleen geen rekening met het hoogteverschil. Dus 2 uur later waren we boven.
Bij aankomst in het hostel bleken er 2 tracks te zijn één van 3 uur en één van 2 uur. Die van 3 uur was bijgehouden na de regen en was goed begaanbaar, de ander die wij namen was soort van tijdelijk gesloten. De dag erna zijn we naar de waterval gefietst (Casper is de terugweg ook terug gefietst).
foto, fietsen naar de waterval

Voor het weekend moesten we feesten in Quito, dat was ons door Caroline opgelegd. Haha. Hier ook een free walkingtour gedaan, daar werd te veel verteld, namelijk in 2 uur tijd alle geschiedenis van Ecuador. Maar wel weer de historische plekken van Quito gezien.
's Avonds zijn we met het hostel naar de pubcrawl geweest, met 2 andere Nederlanders. De dag erna werd er gezegd dat feestjes met dutchies altijd te gekke feestjes zijn.
foto, middelpunt van de wereld

Casper wilde naar Cuenca. In Cuenca hebben ze zangerig Spaans en dragen ze meer kleurrijke klederdracht. Daar was ik 10 jr geleden niet geweest en lag op de route.
foto, inheemse bevolking die kind van leiden verlost door met takken/bloemem/planten te slaan

Op naar Peru
Via Mancora en Huanchaco dat beide surfstadjes zijn. Hier heerlijk gechild aan het strand. In Mancora hebben we ook gezwommen met reuze schildpadden.
foto, zwemmen met schildpadden

Nu ik dit schrijf zitten we in een dag bus van 9 uur om in Lima uit te komen waar we Masja zien. Het noorden van Peru is een grote zandbak, ook wel woestijn.

Liefs,

Nicky en ook namens Casper

Ik heb jullie verhaal weer met veel plezier gelezen, en de foto's bekeken.Gewelig wat jullie allemaal beleven.