Tokyo uit, Japan in

Japan, Takayama

Terwijl ik dit schrijf, rijden wij met ongeveer 300 kilometer per uur Tokyo uit. We zitten comfortabel in de Shinkansen (kogeltrein) die ons naar Toyama gaat brengen. Nicky wacht met het fototoestel in de hand tot vanuit het rechter raam Mt. Fuji te zien is.

Tokyo

We laten de drukte van Tokyo achter ons en reizen richting het kleinere en hopelijk rustigere Takayama. Tokyo is een enorme en overweldigende stad. Elke keer als je op een ander station uit de trein stapt, begeef je je in een totaal andere wereld. Er is een stadsdeel voor alles. De meest indrukwekkende vond ik persoonlijk Akihabara (Google maar eens). De flatgebouwen zijn daar gedecoreerd met allerlei anime tekeningen en ontzettend veel lampjes. Er zijn in die wijk meer elektronica winkels dan in heel Nederland. Ook struikel je er over de arcadehallen met de meest vreemde spellen.

De enige plaats in Tokyo waar het niet druk is, is het keizerlijk paleis. Het paleis is namelijk compleet afgesloten van de rest van de stad. Het ligt in een groot park, is beschermd door een muur van ongeveer 15 meter hoog en een slotgracht van ongeveer 25 meter breed. Op de toegangsbruggen staan grote hekken en elke paar meter is een politiepost geplaatst.

Het paleis zelf is door al deze beveiligingsmaatregelen totaal niet te zien. Het helaas ook niet opengesteld voor bezoekers.

Het eten

We hebben geprobeerd zoveel mogelijk te eten in restaurants waar ook de lokale bevolking eet. In Tokyo hebben die restaurants vaak wel een (geïmproviseerde) Engelse menukaart. Het is echter lang niet altijd goed om te weten wat er precies op de kaart staat. Zo wordt bijvoorbeeld vrijwel elk onderdeel van het varken geserveerd. De vreemdste onderdelen die zonder problemen verkrijgbaar zijn, zijn hart, darmen en rectum. Die hebben we nog maar even overgeslagen.

Volgende stap

Zoals gezegd hebben we Tokyo verlaten. We gaan op zoek naar het wat landelijkere Japan, met minder westerse invloeden. We proberen jullie op de hoogte te houden.

Met zonnige groeten vanuit de Shinkansen,
Casper (en Nicky die met fototoestel in de hand nog steeds wacht op een glimp van Mt. Fuji)

Super om weer van jullie te horen. Het schijnt leuk te zijn om vanuit Takayama naar Hida Minzoka Mura Folk Village (Hida no Sato) te gaan. Per fiets? Een soort openluchtmuseum... Geniet van de reis en elkaar!