Ik kijk nergens van op!

Peru, Cusco

Je kent de uitspraak manana manana, (morgen morgen)

Terwijl we in Puno aankwamen is mijn cameratas gestolen. Hierdoor mis ik onder andere mijn paspoort. Dus één uur nadat we gemerkt hadden dat de tas weg is, ben je pas bij de touristenpolitie, omdat er overal gekeken moet worden of de tas er niet ligt.

Eenmaal bij de politie moesten we eerst één uur wachten tot de agent ook aanwezig was. Vervolgens met een ritje in de politieauto naar het hostel, nog geen 15 min lopen, waar we eerst een 15 minuten op moesten wachten. Daar de receptioniste ondervraagd en weer terug met de politieauto terug naar het politiebureau.
Vervolgens werd er een begin gemaakt met de aangifte, maar deze kon pas na 24 uur definitief gemaakt worden, of zo iets. Waarbij de bonnetjes van de inhoud van de tas gevonden moesten worden.
De dag erna was de agent alleen niet aanwezig, dus moesten we een dagje wachten.

Dus dan kom je vrijdagochtend om 10 uur zoals gepland bij het politiebureau. Geen agent. Dan lever je de aankoop bewijzen in bij knutselende medewerkers in hetzelfde kantoor.
Om half 2 ga je er nog eens heen, toen zat er ook iemand anders bij de agent. Nog eens een half uur gewacht, bleken de bonnetjes voor de lokale fiscus te zijn. Hadden we toch een dag eerder al te kunnen reizen.

Maar wij/ik was al blij dat we de stad uit konden!

Intussen ook contact gezocht bij de ambassade in Lima, we wilde toch even weten of we een echt paspoort konden aanvragen in de tijd voor de olympische spelen. Maar daar hadden we de tijd niet voor, dus ik moest een Laissez-Passer (tijdelijk reisdocument) gaan verkrijgen. Door alle benodigde papieren naar de ambassade te sturen konden ze de goedkeuring al vragen in Nederland.
Maar waar moesten we dan heen voor een Laissez-Passer? Er waren twee reële opties, Cuzco of Araquipa. Het was inmiddels weekend en door middel van telefoonnummers en e-mailadressen contact gezocht. Cuzco reageerde vrij snel met "ik ben woensdag pas aanwezig". In Araquipa kregen we geen antwoord of ze maandag tijd hadden om een Laissez-Passer uit te schrijven.
Dus we gingen voor zekerheid en zijn terug naar Cuzco gegaan.

In plaats van woensdag, was de honorair consul al op dinsdag middag aanwezig. Wij helemaal blij, hij nam al een slag onder de arm. "Als alles meezit ben ik er om 3 uur". Alles zat niet mee, het vliegtuig had een mankement, dus hij had vertraging vanaf Puno naar Cuzco.

Na een paar keer bellen, was de heer van Immerzeel weer aanwezig op kantoor. Dus zijn we erheen gegaan, in ogen van Casper erheen gerend. Later bleek dat hij naar Joran van de Sloot was gegaan om hem op te zoeken in de gevangenis. Vanaf een fleurig gebouw op een parkeerterrein naar de achteringang van het ziekenhuis waar we naar binnen gingen. Op de 4e verdieping bevond zich de residentie en het kantoor van de heer van Immerzeel. Waar ik een Laissez-Passer verkreeg.

Nicky heeft weer een reisdocument om door Peru, Bolivia, Brazilië en Nederland te reizen tot 17 september 2016, de dag van vertrek uit Nederland alleen dan een jaar later. Dat wil niet zeggen dat we dan dus ook naar Nederland vliegen... Het wil zeggen dat ik voor die tijd een nieuw paspoort in Brazilië bij de ambassade moet aanvragen.

Maar we hebben de moed er nog steeds goed in. Zo zijn we naar Isla de la Uros geweest in Puno. Hebben we onszelf getrakteerd op drankjes en taartjes.

Liefs

Nicky

Jippie! wat een opluchting zeg! even een klein feestje vieren dus!. en dat jullie de Qusquena quinoa hebben gedronken, daar ben ik het ook niet mee eens. :P maar jullie hebben het eigenlijk wel verdiend!