The great firewall of China

China, Shanghai

We zijn gisteren veilig aangekomen in Shanghai na een voorspoedige vlucht van ongeveer 2 uur met een riante hoeveelheid beenruimte (onze Chinese luchtvaartmaatschappij had besloten dat lange Europeanen bij de nooduitgang horen te zitten). Ons hostel was per metro ook prima te bereiken, dus alles gaat goed.

Eerste indruk

In China bestaat "personal space" niet. Mensen gaan vlak naast je, of zelfs tegen je aan, staan. Lopen tegen je aan bij het in en uitstappen in de metro. Ook spugen ze op de grond. Even wennen dus.

Bereikbaarheid de komende maand

Zoals misschien bekend past de Chinese overheid maar al te graag censuur toe "om de bevolking en het land te beschermen". Dit betekent concreet dat het voor ons in China vrijwel onmogelijk is om op Google, Gmail, Facebook, enz. te komen. Skype zou wel moeten werken, maar het is ons nog niet gelukt daadwerkelijk te bellen.
We zijn de komende maand daarom alleen bereikbaar per Whatsapp (ook bellen) en verassend genoeg Facebook Messenger (ook videobellen).

Groeten van achter de great firewall!

Het is even wennen,maar ook weer 'n uitdaging. Jullie maken er zeker weer iets goeds van.

Oma 2015-11-04 08:12:53

Heee NiCa! !! Lekker in China aangekomen lees ik. Geniet ervan! Groetjess! !!

Masja 2015-11-04 08:14:42

Hoi Nicky en Camiel nog geen 2 maanden op reis en nu al veel gezien geweldig geniet maar van jullie verblijf in China .

Willemien 2015-11-04 19:11:40

Foutje Camiel moet Casper zijn.