Koreaanse bbq

Zuid-Korea, Seoul

Er is al 1 maand verstreken, dat is reden voor een feestje.
We zijn heerlijk uiteten geweest bij een Koreaans BBQ restaurant. Dat is een lokale specialiteit. Eerder in Busan zijn we ook al gaan bbqen.

Hoe BBQen Koreanen?

In elke tafel zit een gat/of ligt al een rooster (soms zit er een afzuiging boven elke tafel). Je besteld vlees van de kaart, voor ons is dat een mooi plaatje aanwijzen op de kaart. Dan komt de ober langs met een bak kolen, die zet hij dan in het gat in de tafel en dekt deze af met een rooster. Daarnaast krijg je dan ook wat bijgerechten er standaard bij: kimchi(Google maar wat het is, een pittige gefermenteerde kool), een gele groente schijfjes, stukjes groene peper en sla met basale dressing (Verschilt per restaurant wat voor bijgerechten er geserveerd worden). Als de bijgerechten op zijn dan vraag je om een refill.
Dan bak je het vlees, als het vlees klaar is knip je het in stukjes (anders is het niet hapklaar om met stokjes op te eten).
Ja je knipt het vlees gewoon met een schaar. Op de tafel staan er ook sausjes, een is een mengsel van sambal met ketchup, sojasaus met azijn en sesamzaad en de andere is geroosterd zeezout met sesamzaad.

Dus wil je in Nederland ook BBQen, dan pak je een gourmetset. Bak je filletlapjes en runderlapjes. Dan knip je ze in stukjes, doop je ze in sausjes en eet je ze met stokjes op. Een gecombineerde hap met sla en vlees is ook heerlijk!

DMZ

Daarnaast zijn we in Seoul naar de DMZ geweest, dat is het oorlogsgebied tussen noord en zuid Korea. Heel indrukwekkend, maar gaf ook veilig gevoel omdat alles ingericht was als toeristenspot.
  • Een van de tunnels vanaf Noord-Korea naar Seoul bekeken.
  • Het treinstation bekeken op de grens om hereniging te stimuleren.
  • Eén uitkijkpunt bezocht waar je kon uitkijken op Noord-Korea (helaas was het mistig) dus een video gezien waarop de verschillende steden werden geshowd.

Etc.

In een leuk hostel gezeten
Een traditionele voorstelling gezien met thee ceremonie en lokale muziek.
Het oude paleis bekeken met een Engelssprekende gids van 12 jaar oud.