Olympische Spelen: Rio 2016!

Brazilië, Rio de Janeiro

Bijna twee weken eerder kwamen we aan in Rio de Janeiro om de Olympische Spelen van dichtbij mee te maken. Nu, vlak voor het einde van de Spelen, zwaaien we Kees en Wout uit op het vliegveld en vervolgen we onze reis. Natuurlijk willen we onze ervaringen rondom de Spelen graag met jullie delen!

De sfeer in Rio

Aan alles was te merken dat de Brazilianen toch wel erg trots op hun land waren. Ze liepen vaak uitgedost in geel en groen, velen met een vlag om hun schouders, over straat rondom de stadions. Als je daar als buitenlander tussendoor loopt, krijg je vaak de vraag waar je vandaan komt. Bij het horen van "Holanda" weten ze direct "Johan Cruijff, Marco van Basten en Robin van Persie" te noemen. De voetbalcultuur is dus ook duidelijk terug te zien.
Overal in Rio zijn feestjes aan de gang. Vooral rond de stranden is het erg druk met mensen die de gezelligheid opzoeken. Ook is er opvallend veel live muziek te horen in de stad. Op vrijwel elk tv-scherm staat continu Olympische Spelen aan.

Het vervoerssysteem

Als civiel ingenieur wil ik toch ook iets kwijt over de mobiliteit in de stad. De Olympische Spelen staan bekend om gebruik van het openbaar vervoer. Het wordt bezoekers van de wedstrijden bijzonder moeilijk gemaakt om zich met de auto te verplaatsen. Ten eerste worden belangrijke verbindingswegen afgesloten voor 'normaal gebruik', slechts auto's van de organisatie mogen hiervan gebruik maken. Ten tweede is er rondom de stadions nagenoeg geen parkeergelegenheid, waardoor het gebruik van auto's behoorlijk ontmoedigd wordt. Hierdoor, en door de aanleg van nieuwe busbanen en metrolijnen, moest het openbaar vervoer extra aantrekkelijk zijn voor bezoekers aan de Spelen. Bewoners van Rio mochten echter geen gebruik maken van de nieuwe busbanen en metrolijnen. Bij binnenkomst van de stations moest een kaartje voor een Olympische wedstrijd getoond worden om verder te mogen. Resultaat: minder volle bussen en treinen.

De wedstrijden

We hebben uiteraard wedstrijden bezocht tijdens ons verblijf in Rio:
  • Meerdere beach volleybal wedstrijden;
  • Meerdere hockey wedstrijden, waaronder de halve finale vrouwen (Nederland - Duitsland) en Nederland - Argentinië (waarbij het Koninklijk huis ook aanwezig was);
  • Golf (try-out sport);
  • Het wielrennen bij zowel de mannen als de vrouwen;
  • De tijdrit bij de mannen.

Het bezoeken van deze wedstrijden was elke keer een feest. Wat wel sterk opviel is de partijdigheid van de Brazilianen in het publiek. Bij elke beweging van een Braziliaanse sporter gingen ze helemaal uit hun dak, maar wanneer de tegenstander van de Braziliaan iets deed volgde er een luid boe-geroep.

Het Holland Heineken Huis

Een bezoek aan de Olympische Spelen is niet compleet zonder een bezoek aan het Holland Heineken Huis (HHH). Gelukkig hadden we kaarten voor 10 dagen, dus dat kwam wel goed. Het HHH is eigenlijk het beste te vergelijken met Koningsdag. Iedereen in het oranje, er wordt voldoende gedronken, Nederlandse artiesten (Roel van Velzen, Miss Montreal, Douwe Bob, Racoon, Di-rect, enz.) treden op en het is gezellig druk.
Wat het feest compleet maakt, is dat de medaillewinnaars en -winnaressen in het HHH gehuldigd worden. Dit alles wordt aan elkaar gepraat door Humberto Tan, begeleid door een Braziliaanse sambaband en gevierd met gejuich en confetti. Leuk om eens van dichtbij mee te maken!
Dichter bij de atleten kun je niet komen. We hebben meerdere medaillewinnaars en -winnaressen de hand geschud, een biertje gedronken met Joost Luiten (beste golfer van Nederland, die mij complimenteerde met mijn volle baard) en Elis Ligtlee heel verlegen een biertje zien aanbieden aan Douwe Bob. Het is grappig om te zien dat die mensen die je normaal op tv ziet sporten eigenlijk ook gewoon mensen zijn.
Het enige wat wij misten aan het HHH was dat er nergens Nederlands eten (lees: bitterballen, broodje frikadel speciaal, enz.) te krijgen was. Erg vervelend als je daar al 11 maanden lang naartoe leeft...

Het totaalplaatje

Alles bij elkaar waren de Olympische Spelen geweldig! Vooraf hebben wij ook alle verhalen uit de media meegekregen over het Zika-virus, de moeizame voorbereidingen en het gebrek aan veiligheid in Rio. Niets van dit alles heeft echter zijn stempel kunnen drukken op onze ervaring. We hebben er vooral heel erg van genoten met z'n vieren!

Over 4 jaar doen we het nog eens dunnetjes over in Tokyo!