Rijstvelden

China, Guilin

Lieve vrienden

Casper heeft wel een verhaal geschreven over zijn verjaardag maar zoals je al gezien kan hebben. We hebben nog meer dingen gedaan.
We zijn naar het klooster (monastery) en het grootste winkelcentrum ter wereld geweest.
*de foto's staan bij het vorige verhaal.

Weer hadden de plannen om naar het nationaal park van te Jiuzhaigou gaan. Helaas zat er een dipje in mijn weerstand. Dus hebben we lekker Wat rust genomen in Chengdu. Het hostel was ook gezellig en schoon.

Hostel

Het hostel bestond uit een gebouw naast een hotel, maar ze hadden wat kamers van het hotel in bruikleen. Deze waren nog luxer en nieuwer. Wij sliepen eerst in de dorm in het hotel en daarna hadden weer ook de twee persoonskamer in het hotel. "Genieten"
Daarnaast was het hostel uitgerust met een pooltafel en goede keuken.

Wel gaan, niet gaan

Casper bedacht in zich van zullen we wel naar de rijstvelden gaan. Is het de trip wel waard. Zoals hij dat ook bedacht van Jiuzhaigou. (Nu heb ik Jiuzhaigou op mijn bucket list geparkeerd)

Vliegen

Vanaf Chengdu zijn we naar Guilin gevlogen. We hadden geen zijn om 25 uur u de trein te zitten, ook al zijn de treinen voorzien van redelijk wat luxe (en gedragen Chinezen zich daar wel redelijk normaal). Ja luxe als een café rijtuig, ze komen langs met eten, warm water in elke coupe en op het treintickets staat je zitplaats.
Weer hadden de goedkoopste tickets gevonden, natuurlijk op mindere tijden. We vlogen om half 7 s ochtends, dus optie 1 was om 2 uur nachts de wekker zetten, met een dure taxi naar het vliegveld een vliegen. Optie 2 was om met de laatste bus naar het vliegveld te gaan en daar een paar uur op een bankje te moeten wachten.
Weer waren uitgerust dus lekker op het vliegveld verbleven. Eerst in de transit ruimten die ging dicht, de laatste vlucht vertrok om 2 uur dus tussendoor even op de grond gehangen om niet in de drukte te zijn. Nadat het laatste vliegtuig vertrokken was ging het vliegveld dicht. Iedereen die binnen was werd opgesloten. Dus van 2 tot 4 voor de incheckbalie op een bankje geslapen. Iets over 4 ging het vliegveld weer open. Na een lekker broodje subway in het vliegtuig gestapt.

Door naar de rijstvelden

Aangekomen in Guilin, wachten op bagage. Met de bus vanaf het vliegveld naar de binnenstad van Guilin, te voet vanaf de binnenstad naar het busstation, met de bus naar Longshen (hier 4 andere ontmoet), vanaf daar met een bus naar Longji en Dazhai. Daar vanaf het parkeerterrein naar het hostel gelopen (hike 40 min). Dus we kwamen om 2 uur aan.
Ingecheckt, geluncht en nog een hike gemaakt naar een uitkijkpunt 'Music from paradise'

24 uur

Nadat we (met die andere) terugkwamen in het hostel was er geen elektriciteit meer. Dus geen Wi-Fi, geen licht, geen warm water. Met kaarsen, hoofdlampjes en biertjes de avond doorgebracht.
's Ochtends opgestaan nog steeds geen stroom een ook nog eens regen en mist buiten. Na het ontbijt ben ik met de rest mee naar uitkijkpunt nummer 2 gegaan, (hike 1 uur heen 1 uur terug). Casper had geen zijn in de regen en is lekker binnen zijn boek gaan lezen. In de middag hadden de buren een aggregraad geregeld voor stroom, dus we hadden licht voor 4 uur.

De dag later, was het weer mooi. Toen ben ik met 4 andere naar het buurdorp Ping'an gehiked.
Dat was gaaf! De tracks waren niet aangegeven, en lopen ook niet recht. Dus het was een hele puzzeltocht om er te komen (vermoedelijk zetten ze er geen richtingbordjes bij ivm de local bussines als gids).
Na de late lunch in Ping'an moest ik nog terug naar Dazhai. De andere gingen vanaf Ping'an terug naar Longshen.
Omdat het laag seizoen is, rijd de bus niet elk uur. Het is daarom beter om de bus te reserveren. Had ik niet gedaan. Dus ik ben liftend terug naar Dazhai gekomen. Achterop de brommer!
&ik heb Casper in bed achter gelaten, hij is ziek geworden.

Liefs Nicky
Ook namens Casper

Ha Dochter, Dank voor jullie verslag. Weer een aaneenschakeling van belevenissen! Fraaie foto's. Casper, beterschap!

Kees 2015-11-22 09:44:15

Wat mooi zeg, al die verschillende mensen, belevenissen en landschappen. Zag ik het nu goed? Worden de mensen steeds kleiner? Of reageren jullie op het rijstdieet met een groeispurt? En beterschap Casper

Kees Rood 2015-11-22 19:27:11

Prachtige verhalen en mooie foto's. Het is ook zeer divers wat jullie zien en beleven. Geweldig. Hoop dat Casper weer opgeknapt is.