De drieklovendam

China, Yichang

Na Wuhan zijn we doorgereisd naar Yichang. De stad zelf is niet zo toeristisch, maar de omgeving wel. Via Yichang kun je namelijk vrij gemakkelijk bij de drieklovendam komen.

De drieklovendam is de grootste stuwdam ter wereld. Een paar cijfers:
  • De bouw begon in 1994 en was pas klaar in 2009
  • De totale kosten waren 180 biljoen Yuan
  • Er moesten 1,3 miljoen mensen (gedwongen) verhuizen voor de bouw van de dam
  • De dam is 2309,47 meter lang
  • De bovenkant van de dam is 15 meter dik
  • De onderkant van de dam is 124 meter dik
  • De gemiddelde waterhoogte achter de dam is 155 meter
  • De maximale water hoogte achter de dam is 175 meter

Een enorm complex dus. Uiteraard moesten wij dat eens van dichtbij gaan bekijken.

Bij de dam komen was niet zo simpel als we dachten. We moesten met bus 10 naar de rand van de stad. Daar stapten we uit om over te stappen op bus 8. Na een kwartier wachten op de bus, kwamen we erachter dat het geen normale lijnbus was, maar een aparte bus die vanaf een soort busterminal vertrok. De bus kwam op dat moment aangereden. We kochten snel een kaartje en een fles cola (888ml voor 4 Yuan, ongeveer 60 eurocent) en namen plaats in de bus.

Een uur later werden we er door een Engels sprekende mevrouw op gewezen dat we bij het toeristenbureau waren aangekomen. Hier kochten we een toegangskaart voor het complex en vervolgden we onze weg met wederom een andere bus.

De sluizen

De eerste stop was een uitkijkpunt bij de sluizen van de dam. Een gigantisch terrein waarin twee vijftraps-sluizen liggen die schepen naar boven of naar beneden brengen. We hebben vol ontzag gekeken naar het hele proces, maar vooral ook naar de afmeting van alle verschillende onderdelen.

Het stuwmeer

Te voet gingen we door naar het volgende uitkijkpunt, het uitzicht over het stuwmeer. Vanaf een plateau keken we uit over de bovenkant van de dam en het achterliggende, gigantische, stuwmeer. Doordat het een beetje mistig was, konden we de bergtoppen aan de andere kant van het meer maar net zien.
Wat eigenlijk nog het meest indrukwekkend is aan het stuwmeer, is wat er allemaal voor heeft moeten wijken. Zoals gezegd zijn 1,3 miljoen mensen verhuisd, omdat hun huis nu onder water staan. Daarnaast zijn talloze tempels, landerijen en andere (culturele) schatten verloren gegaan onder water.

De dam

Na het uitzicht over het meer bracht een bus ons naar de laatste stop, het uitzicht over de dam zelf. Ten behoeve van dit uitzicht hebben de Chinezen een leuk parkje aangelegd met wat kunst, maar ook een aantal grote machines die gebruikt zijn bij de aanleg van de dam. Als je dat allemaal aanschouwd hebt, kom je bij het uitzichtpunt over de dam.
De dam is zo groot dat het onmogelijk is om hem op één normale foto vast te leggen. Met een panoramafoto lukt het uiteraard wel.
Al met al was het bezoek aan de dam, voor ons technici, zeker de moeite waard!

We vervolgen onze reis vandaag per trein naar Chengdu. We zijn om 10.25u ingestapt en zullen om 17.25u aankomen. In Chengdu staat ons een ontmoeting met wilde pandas te wachten. Blijf ons dus volgen voor verhalen en foto's!

Groeten uit centraal China,
Nicky en Casper

Wat 'n indrukwekkende excursies. Vervelend en jammer, die smog. Doe voorzichtig met de panda's, we verheugen ons op de foto's!

Marian 2015-11-14 16:52:29

Hoi Casper, gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat je een gezellige dag hebt in dat verre China.