Eerste dagen met Masja in Peru

Peru, Huarez

Lieve allemaal,

Zondag is mijn vriendinnetje Masja vertrokken vanaf Amsterdam om op dezelfde dag aan te komen in de hoofdstad van Peru. Als je je afvraagt hoe kan dat, nou dat komt omdat haar dag 7 uur langer duurde in verband met het tijdsverschil.

In Lima verbleven we in een hostel naast het vliegveld, vanaf daar konden we te voet naar het vliegveld om Masja op te halen. Masja keek de dag voor vertrek nog even hoe ze vanaf hoever het hostel van het vliegveld af was, 1,5 km waarvan ze dacht dat kan ik anders ook lopen. Waarbij haar collega's haar voor gek hadden uitgemaakt. Het was goed te doen zelfs om 11 uur s avonds.

In het hostel kwamen we ook nog een Engelse tegen, die was over de rooie want ze was net aangekomen, maar had de verkeerde backpack meegenomen vanaf de bagageband. Hierdoor waren we dus eerder op het vliegveld want we hebben haar even gerust gesteld en haar begeleid.

☆ LIMA ☆
De lucht in Lima zit vol met smog, hierdoor is de lucht in de gehele stad wit. Maar voel je je ook viezer na een dag door de stad slenteren. We dachten twee dagen in de stad te acclimatiseren, maar na een dag in de oude stad en in de wijk Miraflores te zijn geweest, hielden we het voor gezien en gingen we met de bus naar Huaraz.

We hebben ons in de stad met lokale busjes vervoerd, dat blijft een ervaring op zich. Dan ga je naar een hoek van de straat waar meerdere mensen staan te wachten in de hoop dat jouw bus er ook vertrekt. Daar vraag je naar de bestemming waar jij heen moet, wat je in de bus ook doet. Dan betaal je 1-3 sol, dus 30 cent -1 euro, bij de buschauffeur of het hulpje van. Één uur later kom je aan bij de plaats van bestemming en heb je 2 seconden om uit te stappen.
De busjes zijn kleinere busjes met 25 zitplekken of transporterbusjes waar 15 man in NLD inpassen, hier worden ze opgevuld met 10 man meer.
Kan je je indenken hoe dat dan moet passen in een transporterbusje met 3 backpacks erbij, gezellig gevuld. Gelukkig hadden we bij binnenkomst in deze busjes meteen een zitplek.

In de oude stad, ook wel het centrum, zijn veel locals te vinden voor de dagelijkse bezigheden. Het was de eerste maandag van de maand dus er stonden lange rijen bij de banken. We denken dat het een maandelijks perikel was, maar zou ook wekelijks kunnen zijn. Daarnaast is de stad voorzien van een koloniale stijl, met veel gesloten uitstekende balkonnen.

De wijk Miraflores is de wijk waar de meeste toeristen verblijven, dat zijn vaak de leukere wijken om even te zijn. Maar hier waren geen locals te vinden en te veel toeristen prijzen. Dat vonden we wel jammer. Ondanks dat hebben we ons even goed vermaakt, gekeken bij het surfen en paragliden, geshopt en daarna op het terras gezeten.

☆ bus ☆
Met de bus reizen we omstreeks 400 km door een erg afwisselend landschap, beginnend met sloppenwijken met vrolijk gekleurde hutjes, een kliffenrand langs de oceaan, woestijngebied zonder enig gebergte, voordat we begonnen met de bergpas. Daarnaast hadden we ook een unieke ervaring qua busrit. Casper had genoeg beenruimte en we hadden een privé steward die ons lunch bracht.

☆ Huaraz ☆
Huaraz is een bergdorp waar mooie hikes gemaakt kunnen worden. Hopelijk vinden we ook een geschikte plek om te gaan klimmen, dat staat op de wenslijst van Masja.