Salkantay trek met Machu Picchu

Peru, Machu picchu

4 dagen en 4 nachten een speciale tour voor ons.

Vier dagen geleden vertrokken we vanuit Cusco in alle vroegte naar Marcoq'asa; de startplek van de salkantay trektocht. Alle drie met alleen een rugtasje en slaapzak. Hoe minder je meeneemt, des te minder hoef je de berg op te dragen.

De groep waarin we werden gezet bestond uit ongeveer 20 mensen van verschillende nationaliteiten en leeftijden. Al gauw werd de groepsnaam bedacht: Machu Pikachu. Voor de lunch op de eerste dag was 16 km wandelen. Een goed opwarmertje voor de opvolgende dagen. Het eindpunt was ons eerste tentenkamp in Soraypampa op 3900 meter. Nadat onze kok een warme lunch had geserveerd begon het zware gedeelte van de dag. Vanuit het kamp een klim van ongeveer 400 meter richting een meertje in de bergen. De klim was erg zwaar en je kon merken dat we op hoogte waren.

Tijdens de teatime en het wachten op ons avondeten konden we gezellig spelletjes spelen. Maar 's avonds werd het wel erg koud en het vooruitzicht dat je om 4 uur weer je bed uit moest, liet te meeste mensen besluiten om op tijd naar bed te gaan.

De nacht was voor de meesten erg slecht. Het was heel koud en in een tentje slaap je toch net even iets minder goed. Gelukkig werden we gewekt met warme coca-thee op bed.

De groep werd steeds gezelliger Nicky en Casper waren eigenlijk wel echt de gangmakers in de groep. Zo zei een van onze nieuwe vrienden: "Every group has a Casper".
Deze dag zou de zwaarste worden. We maakte een klim naar salkantaypampa op 4650 meter en daarna een flink stuk dalen. Een totale afstand van ruim 23 km. Onze gidsen Ellie en Nayruth waren heel gezellig. Onderweg vertelde ze over de inca's, hun leefwijze en rituelen. Boven op de top van salkantaypampa deden we een ritueel met coca bladeren en een steen die we allemaal zelf mee naar boven hadden genomen. Een hele speciale ervaring!

Onze kok liep op z'n sandaaltjes en had een mank been. Maar hij liep ons in sneltreinvaart voorbij richting de lunchplek waar hij weer heerlijk voor ons heeft gekookt. Ook erg goed vega eten overigens!

Na de lunch in Huayracpampa was het vooral snel dalen want de regenwolkjes achtervolgde ons. Meer naar beneden werd het ook weer warmer. Maar eenmaal in het tweede tentenkamp in Chaullay brak de hemel open. Voor een van onze vrienden verliep dat niet zo leuk. Haar matje en slaapzak was doorweekt toen ze naar bed wilde gaan. Gelukkig was er (na een beetje aandringen van Nicky) toch nog wel een reserve bedje te vinden.

De dag erna zijn we meer door jungleachtig gebied gelopen. Dus een ander landschap dan de hoge bergen van de dagen ervoor. De quote waarmee de dag begon was 'vamos a la playa!' Het dorp waar we heen liepen was namelijk Sahuayacu playa.
Vanuit daar gingen we met de bus verder naar Santa Theresa, daar verbleef de groep voor de nacht. Wij zijn met een taxi naar Hidroelectrica gebracht waar we nog ruim 11 km voornamelijk vlakke route langs het spoor moesten lopen tot we aankwamen in Aguas calientes ook wel Machu Picchu pueblo.

De douche in het hostel was niet altijd warm maar alsnog een heel fijn gevoel om na die drie dagen eindelijk te kunnen douchen.

De volgende dag was Machu Picchu dag. We stonden op om 4 uur om bij de brug te wachten tot deze open ging. Meer mensen waren op het idee gekomen om Machu Picchu bij zonsopgang te bewonderen. Maar eerst moest er een klim van ongeveer 400 m omhoog worden gemaakt. Dit ging niet zo vlot omdat er op de trap al een rij stond. Machu picchu is zoals je kunt verwachten onwijs toeristisch en druk maar het was heel gaaf om te zien nadat we tijdens de trektocht al zo veel informatie over de incas hadden gekregen. Om onszelf de rust te gunnen om alles rustig te bekijken hadden we de trein terug naar Cusco geboekt voor de volgende dag. Dus we konden ook Machu Picchu mountain nog beklimmen. Een klim naar 3028 meter naar een punt waar je prachtig uitzicht hebt over het oude incadorp en de omliggende bergen. Zie fotootje midden boven met zn drietjes op de top. Deze klim ging ook trede voor trede. Naast dat het een hele steile klim was, waren onze spieren uitgeput van de afgelopen dagen. We waren trots op elkaar dat we dit hadden gehaald!

S Avonds waren we superblij om onze groep terug te zien. Zij waren een extra dag gaan ziplinen en wij gingen een dag eerder naar machu Picchu. Die avond hebben we onze tour fantastisch afgesloten door met een groot deel van de groep uit te gaan en onze twee gidsen uit te zwaaien met pisco en biertjes.

Wat een sportieve en indrukwekkende ervaringen weer. Wij genieten op een relaxte manier mee d.m.v. de foto's en verslagen. Groetjes uit Limmen.