Welcome to the jungle!

Thailand, Chiang Mai

Dag één

En toen zaten we (met een aantal andere reizigers) in een auto op weg naar de Thaise jungle... We werden op een kleine parkeerplaats afgezet en gingen te voet verder naar een waterval. De eerste stappen de jungle in waren een beetje vreemd. Gewapend met anti-muggenspray en een kleine voorraad drinkwater, en een tas die verder gevuld was met kleding en andere handige spullen, volgden we de gids (Sam) over smalle paden. Aangekomen bij de waterval kregen we ieder een zakje gebakken rijst als lunch. We mochten een half uur rusten, eten en rondkijken.

Na het eten vervolgden we onze weg door de jungle. Na ongeveer twee uur lopen, struikelen, klauteren en springen kwamen we aan bij een dorpje. Dit bleek het dorp te zijn waar onze gids woonde. Hij vertelde ons dat we bij hem thuis zouden overnachten en bracht ons naar zijn huis.

We've got fun and games

We kregen uitleg over het dorp, de huisregels en het avondprogramma. Daarna waren we vrij om door het dorpje (eigenlijk 1 weg met huisjes) te lopen. We keken rustig rond en gingen daarna weer terug naar het huisje. Daar aangekomen was het avondeten bijna klaar en schoven we dus aan tafel aan.
We aten een soort pompoencurry met rijst, erg lekker! Daarna stelde Sam voor om spelletjes te spelen. Terwijl het langzaam donker werd, speelden we allerlei grappige spelletjes waarbij de verliezer roet in zijn of haar gezicht gesmeerd kreeg. Erg grappig!
We gingen redelijk op tijd slapen, want de volgende dag zou weer veel lopen op het programma staan. De nacht was koud, maar niet onaangenaam.

Dag twee

We stonden op tijd op en kregen een ontbijtje geserveerd door Quick, de zoon van Sam. Sam zou die dag de mensen die een tweedaagse tocht hadden geboekt weer afzetten, en Quick zou onze gids worden voor de rest van de tocht.
Als eerst vertrok Sam met een grote groep, en wij bleven samen met een Poolse en een Oekraïner achter. Quick leidde ons de jungle weer in, op weg naar een waterval waar we konden badderen. Er was namelijk geen douche in het dorp en we voelden ons toch wel een beetje vies na al het zweten tijdens het wandelen.
We kregen een half uurtje om ons onder de waterval te wassen. Even spetteren in niet al te schoon water, afdrogen en aankleden dus. Ondertussen maakte Quick voor ons eetstokjes van bamboe. Daarna begonnen we aan een nieuwe etappe van ongeveer twee uur, op weg naar het junglekamp.

Slapen in de jungle

Toen we bij het junglekamp aankwamen, bleek er niets anders te zijn dan twee hutjes, een kleine waterval en een kampvuurplaats. We aten lunch met onze nieuwe eetstokjes en lieten onze spullen achter. Daarna nam Quick ons mee naar een dorpje in de buurt. We keken wat rond in het dorpje en gingen daarna weer terug naar het kamp. Quick maakte op weg terug naar het kamp van een grote bamboestok een drinkbeker voor ieder van ons.

Kampvuur

In de buurt van het kamp sprokkelden we brandhout voor het kampvuur. Dit was nodig omdat het volgens Quick 's nachts ongeveer 10 graden zou zijn. Toen de zon langzaam onder ging en we onze avondmaaltijd op hadden, staken we het vuur aan. We bleven nog tot laat bij het vuur zitten praten en kropen toen in onze koude bedjes in de hut. Die nacht was het inderdaad zo'n 10 graden, dus niet erg warm in een hut vol gaten.

Dag drie

Toen we 's ochtends wakker werden, kregen we weer een ontbijtje en pakten we onze spullen weer in. We vertrokken richting een nieuwe waterval, waar we na een uur lopen aankwamen. Daar wasten we ons en rustten we even uit. Daarna vervolgden we onze weg naar een dorpje.
Bij het dorpje aangekomen belde Quick een jeep, die ons meenam naar een restaurantje. In het restaurantje kregen we lunch, waarna we afscheid namen van Quick.

Bamboeraft

We stapten weer in de auto en werden naar een rivier gebracht. Daar lagen allerlei rafts van bamboestokken klaar, waar we op mochten gaan zitten. Aangezien ik geen zwembroek aan had, leek zitten mij geen goed idee. Ik bleef dus gehurkt zitten.
De tocht over de rivier duurde ongeveer drie kwartier en kende veel verschillende stroomversnellingen. Een interessante ervaring, zeker toen er ook grote groepen toeristen op olifanten voorbij kwamen.

Terug naar Chaing Mai

Na het raften werden we teruggebracht naar Chiang Mai. We haalden onze bagage op uit het hotel en zochten een hostel voor de nacht. Daarna regelden we een treinkaartje terug naar Bangkok voor de volgende dag.

En hoe dat verder gaat, lees je in het volgende verslag.

Wat maken jullie 'n hoop mee en wat zal het leven "saai" zijn, als jullie weer terug in Nederland zijn!