Gangneung

Zuid-Korea, Gangneung

Vanuit Sokcho zijn we met de bus naar Gangneung gereisd. Een relatief korte rit, want Gangneung ligt ook aan de oostkust van Zuid-Korea. Bij aankomst liepen we direct richting toeristeninformatie, een actie die hier in Korea tot een soort automatisme verworden is.

Waarom wil je naar het station?

We wisten dat ons hostel in de buurt van het station was, dus we vroegen de mevrouw achter de balie welke bus ons naar het station kon brengen. Haar antwoord was onverwacht: "Waarom wil je naar het station? Het station is gesloten." Dat was niet wat we wilden weten. Na doorvragen stuurde ze ons toch in de juiste richting en vertrokken we richting het Aark guesthouse.
Toen we een dag later even een kijkje bij het station gingen nemen om te zien waarom het gesloten was, bleek er alleen een grote bouwput te zijn. Van stationsgebouw of zelfs sporen was geen sprake meer. Het hele stationsgebied werd compleet opnieuw gebouwd in aanloop naar de Olympische winterspelen van 2018, die deels in Gangneung zullen plaatsvinden.

Markt

Zoals vrijwel elke Aziatische stad beschikt ook Gangneung over een marktgebied. Een plaats waar je vrijwel alles kunt kopen. Van beddengoed tot winterjas, van schoenen tot fiets, en van gedroogde vis tot gefrituurde kip. Die gefrituurde kip bleek niet zo'n goed idee te zijn. Na een eenmalige lunch op de markt werd Nicky misselijk. We besloten die avond dus maar op tijd naar bed te gaan.
De volgende dag voelde ik mezelf niet zo goed, waarschijnlijk vanwege de kip van een dag eerder. Desondanks besloten we naar een naburig dorp te reizen.

Falluspark

Na een uur met een snelbus en daarna een half uur met een lokale bus kwamen we aan bij een park aan de kust. Dit park staat vol met standbeelden met fallusachtige vormen. Het verhaal erachter is dat een jong meisje, een maagd, op zee voor de kust is verdronken en als geest ronddoolt langs de kust. Om haar te verjagen besloten locals fallusvormige standbeelden langs de kust te plaatsen. Het resultaat is een park wat vol staat met deze standbeelden. Erg komisch om te zien.

Strand

Gangneung ligt vlak bij het strand, dus een strandwandeling was uiteraard deel van het programma. Een korte busrit bracht ons naar de kust, waar Nicky graag even met de zee op de foto wilde. De zee vond dit ook een erg goed idee en besloot extra dichtbij te komen. Het gevolg was een golf die volledig in de wandelschoenen van Nicky verdween. De pret was er dus snel weer af.

Herfst

De verkleurende bladeren aan de bomen geven het al een beetje weg, want hier in Korea doet de herfst zijn intrede. Het gaat weliswaar niet echt gepaard met regen, maar de temperatuur neemt behoorlijk af. Vorige week was het nog ongeveer 25 graden elke dag, nu is het gemiddeld zo'n 15 graden. Het zonnetje houdt het nog wel aangenaam, maar in de schaduw is het fris en de koude wind zorgt ervoor dat we onze jassen meer dan nodig hebben.

Dat was het voor nu, er volgt snel weer meer!