Eindelijk in Rio!

Brazilië, Rio de Janeiro

En daar waren we dan. Eindelijk op de plaats van bestemming! Al 11 maanden onderweg, over de hele wereld gereisd, om precies op het goede moment op de goede plaats te zijn...

De heenreis

Op 5 augustus werden we om 4 uur 's nachts wakker in Campo Grande om op tijd voor onze vlucht op het vliegveld te zijn. Rond 7 uur 's ochtends stapten we in het vliegtuig naar Curitiba, waar we met een half uurtje vertraging landden vanwege dichte mist. Volgens de stewardess konden we in hetzelfde vliegtuig blijven zitten voor onze tweede vlucht naar Porto Alegre, waarbij het alleen niet helemaal duidelijk was of onze bagage dan ook mee zou gaan. Ook in Porto Alegre moesten we ongeveer een kwartier wachten tot we mochten landen, omdat er een zwerm vogels boven de landingsbaan vloog. Na een half uurtje wachten mochten we eindelijk onze derde vlucht van de dag maken naar Rio de Janeiro!

En toen de bagage...

Eenmaal geland op vliegveld Santos Dumont in Rio kwamen we erachter dan onze bagage inderdaad niet was meegekomen met de tweede vlucht. We hebben dus eerst een vriendelijke baliemedewerker aangesproken om erachter te komen of en wanneer we onze bagage zouden terugkrijgen. Deze ging met de bagagebonnetjes naar achter en kwam 3 minuten later met onze bagage naar buiten lopen. Blijkbaar was de bagage in het eerste vliegtuig naar Rio gezet en sneller dan wijzelf naar Rio gevlogen. Probleem opgelost!

De stad in

Speciaal voor de Olympische Spelen waren er een soort OV-chipkaarten voor het openbaar vervoer te koop waarmee je onbeperkt door de stad kon reizen. Daar hebben we er meteen twee van gekocht. We namen vervolgens de bus om naar ons hostel te komen. Dit duurde behoorlijk lang door de grote drukte op de weg die voornamelijk veroorzaakt werd door afzettingen in verband met de route van de olympische vlam.
Eenmaal aangekomen bij het hostel en het inchecken achter de rug hebbend, wilden we toch wel graag dat het spektakel zou beginnen. We besloten dat we, na het eten, zo dicht mogelijk bij het Maracana stadion wilden komen, omdat daar de openingsceremonie zou plaatsvinden.

En toen begon het!

We liepen richting stadion, maar kwamen er al snel achter dat het vrij druk was op de route er naartoe. Onderweg probeerden we een biertje te kopen, maar dit werd ons onmogelijk gemaakt, omdat de overheid besloten had dat drinken op de route geen goed idee was. Geen alcohol in en om het stadion dus.
We kwamen bij het eerste controlepunt (zonder kaartje), waar Casper al snel tegengehouden werd. Het bleek dat je alleen bij het stadion kon/mocht komen als je daadwerkelijk kaartjes had voor de openingsceremonie. Helaas dus...
We besloten naar het dichtstbijzijnde metrostation te lopen om dan de opening maar op de Olympische boulevard te gaan kijken. Op weg daarnaartoe kwamen we echter een heel leuk kroegje tegen wat wel alcohol mocht schenken. Dat kroegje bleek ook over een tv te beschikken, waarop de ceremonie uiteraard te zien was. We hadden onze plek gevonden!

Italiaanse delegatie

Terwijl we aan het genieten zijn van de openingsceremonie worden we ineens aangesproken door een Engelse dame. Na een kort gesprek blijkt ze lid te zijn van de Italiaanse delegatie (om de Olympische Spelen naar Rome te halen in 2024). Ze is haar kaartje voor de openingsceremonie kwijtgeraakt en heeft nu een plek nodig om te wachten op haar collega's. Samen met haar, en een grote groep Braziliaanse kroeggangers, hebben we de ceremonie op tv kunnen volgen terwijl het stadion ongeveer 500 meter verderop stond. Een fantastische ervaring!