Harajuku

Japan, Harajuku

Het fietsen is voor herhaling vatbar! Er zijn nog een aantal wijken die ik wil zien, alleen die zijn wel helemaal aan de andere kant van de stad. Ik heb gelukkig heel de dag de tijd. Ik besluit om eerst naar een parkje te fietsen dat ik op internet als tip had gevonden. Het was inderdaad prachtig: een oase van rust in de drukke stad. Het is vandaag de feestdag “Tanabata”, ook wel bekend als het ster-festival. De hele stad is versierd met bambooplanten waar je een wens in kunt hangen. In het park schrijf ik ook een kaartje en hang ‘m in de boom.

De volgende stop wordt het imperial palace: het paleis van de keizer. Als ik denk dat ik het gevonden heb, loop ik door de enorme stadsmuren. Het blijken echter de bijbehorende tuinen (die ook een bezienswaardigheid zijn). Daarna fiets langs de stadsmuren, maar de ingang is nergens te bekennen. Inmiddels heb ik best trek gekregen. Weet je wat, laat dat paleis maar zitten. Mijn fietstocht wordt voorgezet naar Harajuku. Je vindt hier de leukste en unieke boetiekjes met de nieuwste streetwear. Hier lopen de meest stijlvolle Japanners rond. Allemaal toffe winkels met o.a. zonnebrillen, rugzakken en schoenen. Dat laatste was precies wat ik nog zocht! In plaats van Nikes zijn het adidasjes geworden en ik ben heel blij als ik mijn bergschoenen eindelijk kan inruilen voor een paar fatsoenlijke sneakers.

In het bekende Takeshita street vind je allemaal winkeltjes met de raarste kleding. Ik zie een mooi kattenshirt (toch maar laten hangen) en even verderop kan ik bijbehorende sokken scoren. Maar als je liever hotdog-sokken wilt, dan hebben ze die ook. Daarna stuur ik nog even een toepasselijke foto naar m'n New Yorkse matties.

De laatste stop voor vandaag wordt het government gebouw, waar je gratis naar boven kunt om van het uitzicht te genieten. Maar het was gesloten, vanwege de feestdag. Had ik kunnen weten….

Met de enorme wolkenkrabbers en de neon reclameborden is deze stad in het donker misschien nog wel leuker dan overdag. De weg terug naar het hostel duurde 1,5 uur omdat ik van west helemaal terug naar oost moest fietsen, maar elk straatje was leuk om te zien!