Hoi An

Vietnam, Hội An

Had ik al gezegd dat Vietnam heel leuk is? Maar dan ook echt HEEL leuk! Na een nacht in de bus (waar we eigenlijk verrassend goed geslapen hebben deze keer), komen we in de ochtend vroeg aan in ons hostel. Daar kwamen we erachter dat ik 2 nachten voor 1 persoon had geboekt, ipv 1 nacht voor 2 personen, oeps! Er was nog maar 1 bed vrij, maar we konden onze boeking verzetten naar de volgende dag. Eerst maar één nachtje ergens anders slapen, we vonden een fijne homestay met een privé kamer (eigenlijk ook wel fijn ipv een dorm). Na het inchecken hebben we fietsen gehuurd om dit leuke plaatsje te ontdekken. Vooral het oude gedeelte is prachtig. We fietsen door kleine smalle straatjes met geel geverfde huisjes, overal hangen lampionnen en mensen komen met karren voor groente en fruit voorbij gelopen. We stoppen bij Cocobox voor een heerlijke lunch (écht bruin brood, JEEE!) en een paar gezonde smoothies.

Na de lunch is het tijd voor een siësta. Met 38/39 graden wil je midden op de dag niet buiten rondlopen (of fietsen). We slapen een paar uurtjes en aan het einde van de dag fietsen we in 20 minuten richting het strand voor wat verkoeling en bij een luxe strandtent vieren we dat het weekend begint. Het is tenslotte vrijdagmiddag.

De tweede dag staan we om 6.30u al naast ons bed, want we hebben een fotografiecursus geboekt. In de vroege ochtend is het nog niet zo warm buiten. Helaas heb ik niet superveel bijgeleerd, maar in wat smalle straatjes waar je normaal niet zo snel terechtkomt, toch een aantal mooie plaatjes kunnen schieten. Na de cursus zijn we rond 12u weer terug in onze homestay, waar we uitchecken om weer terug te gaan naar het hostel. 's Avonds is hier een mini-kookcursus op het dakterras, waar we met alle andere backpackers HEEL VEEL Vietnamese springrolls hebben gemaakt. Daarna zijn we met de Britten die we in Dalat hadden ontmoet (die van de Jackfruit), gaan stappen en is het heel erg laat geworden... Met flessen rum die omgerekend € 2,- per fles kostten, is het redelijk voordehand liggend dat we de volgende ochtend een enorme kater hadden en heel lang in bed zijn gebleven.

In de tussentijd waren twee gasten van NYC (Dan & Stan/van de kaartspelletjes in ons hostel in Dalat), ook in ons hostel ingecheckt en zijn we 's middags met z'n vieren weer terug naar het strand gegaan (tsja zwaar leven). Aangezien we de hele dag eigenlijk niet echt veel hadden gedaan, besloten we een plan te maken voor onze laatste dag in Hoi an: een snorkeltrip. Even geen alcohol vanavond (oké, een paar drankjes dan), massages gehad en voor de rest lekker in bed gebleven.

De snorkeltrip was de enige optie met deze hitte. Het enige waar we ons druk om moesten maken was om niet te verbranden. Het was eigenlijk een duikschool die ook mensen meenam om te snorkelen. Voor slechts € 10,- kon je een upgrade nemen naar een introductie-duik ipv snorkelen. In Thailand was ik niet echt enthousiast over het duiken, maar misschien moest ik het toch maar een tweede kans geven? Goede keuze, want deze keer was het fantastisch! Het koraal was prachtig, ik was veel relaxter en heb van elke minuut onder water genoten. Toen ik boven was, wilde ik meteen weer! Ik kon mij nog herinneren dat ik vorige keer niet kon wachten tot ik weer boven water was, wat een verschil! Misschien had ik nu meer vertrouwen in de instructeur, i don't know. Maar toch maar een cursus doen de volgende keer dat ik in de gelegenheid ben! Voor de lunch zijn we doorgevaren naar Charm Island, een prachtig tropisch eiland waar een gedekte tafel voor ons klaarstond midden op het strand. Geweldig! Na de lunch hebben we in de schaduw nog even op het strand gelegen en daarna konden we in de heerlijke ligstoelen op het bovendek relaxen terwijl een paar uur terugvaren naar de kust.

Om onze laatste avond in Hoi An te vieren, zijn we toch maar weer bacardi cola's gaan drinken. Uiteindelijk zijn we in een boom beland, i don't know how...