Phnom Penh

Cambodja, Phnom Penh

Na een hobbelige nacht, komen we 's ochtends om 6u in de hoofdstad aan. Onze kamer is nog niet gereed, maar gelukkig kunnen we in een andere ruimte nog een paar uurtjes verder slapen. Na een verfrissende douche zijn we eindelijk wakker en is het tijd voor lunch. Verder hebben we een beetje door de straatjes geslenterd en ons vooral verbaasd over de enorme verschillen tussen arm en rijk. Van bedelende kinderen tot luxueuze shopping malls. Ook nog even een pitstop gemaakt bij de enige Starbuck in dit land en daarna nog een beetje gerelaxt in het hostel. Aan het einde van de dag hebben we een boottochtje over de bekende Mekong rivier gemaakt. Een echte sunset was er niet vanwege de bewolking maar het was toch erg leuk om alles bij daglicht te zien op de heenweg en een compleet verlichte skyline op de terugweg.

De belangrijkste reden voor alle backpackers en toeristen om naar de hoofdstad te komen is om meer te weten te komen over de verschrikkelijke geschiedenis van dit land. We hebben dan ook een hele dag uitgetrokken om het S21 museum en de killing fields te bezoeken.

De Rode Khmer was van 1975 tot 1979, onder leiding van Pol Pot, aan de macht en heeft meer dan drie miljoen Cambodjanen laten vermoorden (meer dan een kwart! van de bevolking).

De S21 gevangenis was voorheen een schoolgebouw, maar werd deze periode de hel op aarde. Pol Pot had schrik van intellectuelen: het dragen van een bril, lezen van een boek of het spreken van een andere taal, was genoeg om vermoord te worden. Duizenden mensen werden zonder reden gevangen genomen en gemarteld. Net zo lang totdat ze misdaden bekenden die ze niet hadden begaan of hun eigen familie verraadde. In de voormalige klaslokalen hangen duizenden foto's van kinderen en volwassen die je wanhopig aankijken.

De bewoners werden uit de steden weggejaagd en moesten dwangarbeid verrichten op de gigantische boerderijen. In deze kampen stierven de mensen van ondervoeding, uitputting, marteling of executie. Choeung Ek is een van de bekendste killing fields. De gehele dag werd er harde communistische muziek via de speakers afgespeeld, zodat andere mensen niet het gegil konden horen van de mensen die werden vermoord. Om (dure) kogels uit te sparen werden er andere manieren gebruikt om mensen te vermoorden, zoals het inslaan van de hersens of het doorsnijden van de keel. Het meest verschrikkelijk om te zien is de killing tree, die werd gebruikt om baby's en kinderen tegenaan te slaan voor de ogen van hun moeders en vervolgens in het massagraf te gooien. Ongelooflijk dat mensen zo meedogenloos kunnen zijn...

Op het terrein is een Pagoda geplaatst met duizenden schedels van de slachtoffers om alle doden te herdenken. Heel indrukwekkend en verdrietig om te zien. In 1979 werd de Rode Khmer door Vietnam naar de jungle gedreven, maar onbegrijpelijk genoeg bleef de Rode Khmer de officiële vertegenwoordiger van Cambodja in de Algemene Vergadering van de VN tot 1991...

Je kunt je voorstellen dat wij na deze heftige dag 's avonds even nergens meer zin in hadden.

Jeetje es inderdaad heel heftig. En nog steeds hebben we er niet van geleerd. En ja dit hoort er ook bij op z'n reis ook dit moet je zien als je er bent. Maar nu weer verder en mooie en leuke dingen zien. Xx

Lydia 2016-05-30 08:26:04

Ik was erg onder de indruk van je verhaal laat staan als je het met eigen ogen ziet ik hoop dat je volgende dagen weer wat vrolijker zullen zijn maar dat zal wel liefs opa en oma dikke kus xxxxx