Hai van Pass

Vietnam, Hòa Hiệp Bắc

Hai van Pass is één van de bekendste rondtrips ter wereld, Vietnamees voor ‘oceaan wolk passage’. Deze 21 km lange route vormt een kronkelige weg door een uitloper van het Annamite gebergte, dat mondt aan de Zuid-Chinese Zee. De mannen zullen deze route vooral kennen van Topgear. Het was inderdaad prachtig. In ons hostel konden we scooters huren om deze route te rijden en een mannetje zou met een busje naar Hue (de volgende bestemming) rijden met onze backpacks, om vervolgens daar de scooters weer op te halen. Ideaal! Stan en Dan hadden hun eigen motors en Klara en ik gingen op stap met de scooters. De dag begon met een korte stop bij een koffietentje op het strand in Danang. De route werd vervolgd met een prachtige tocht door de bergpassen met geweldig uitzicht. Stiekem wilde ik veel liever op de motor rijden dan op de scooter. Dus bij de lunchplek heb ik een beetje geoefend met schakelen op de motor van Dan: dat moest wel goedkomen! De rest van de middag heb ik op de motor van Dan gereden en hij vond het wel relaxt om even op de (automatische) scooter rond te crossen.

De volgende tussenstop waren de Elephant springs (geen idee waarom alles hier "Elephant ..." heet want die zijn hier nergens te bekennen, maar oké). Dit is een soort zwembad dat de Vietnamezen in een rivier hebben gemaakt door stenen neer te leggen. Een verfrissende duik was precies wat we nodig hadden! We rijden door naar Hue, waar we een 4sterren hotel hebben geboekt. We kwamen erachter dat een 4 persoonskamer even duur was dan 4 losse bedden in een dorm, geen moeilijke keuze! Eenmaal aangekomen hebben we onszelf verwend met roomservice en de luxe kamer niet meer verlaten. Je kunt je voorstellen dat we hier niet meer weg wilden en het eerste wat we deden toen we wakker werden, was hier een nachtje verlengen.