Halong Bay

Vietnam, Hạ Long Bay

Ik ben weer op een boot, deze keer niet zomaar een boot. Een boot middenin het prachtige Halong Bay. De meest luxe boot waar ik ooit op ben geweest: een gedekte tafel met heerlijk eten 3x per dag, airconditioning, een volwaardige bar en ligbedden op het zonnedek. Beneden zijn drie slaapkamers met badkamers die groter zijn dan bij mij thuis. Boven is de grootste slaapkamer, met 180 graden uitzicht over het water. 3x raden wie daar slaapt... Lang leve laagseizoen, normaal gesproken is deze boot al maanden van tevoren volgeboekt, maar nu kunnen we nog mee. Het maximum aantal is slechts 8 personen: naast ons drie zijn er nog twee Duitse stellen (en 5 man crew).

We varen door La Han Bay, misschien nog wel mooier dan het bekende Halong Bay. Je kunt hier de hele dag wel foto’s blijven maken, zo mooi is het uitzicht. Samen met Stan spelen we de Titanic na, hij is Kate en ik ben Leo, uiteraard. We stoppen een aantal keer bij afgelegen strandjes om te zwemmen. Ook maken we een kajak-tocht door verschillende grotten naar verborgen lagunes die alleen bereikbaar zijn bij eb. Dan en ik klimmen uit de kajak om even te gaan zwemmen, maar als we terug in de kajak klimmen, glijdt één van de peddels uit de kajak. Wij hebben pech dat precies wij een peddel hebben die niet blijft drijven. Dan probeert hem nog op te duiken, maar het water is niet helder, dus we kunnen hem niet meer vinden. Even later komt Dan weer boven water met een andere peddel in z’n hand. Eentje die waarschijnlijk al jaren op de bodem ligt, compleet met zeeschelpen. Wij vinden het zelf hilarisch, maar onze gids kan er iets minder om lachen en zodra we op de boot terug zijn moeten we betalen voor een nieuwe peddel.

Ik heb mijn telefoon aangesloten op de speakers, zodat de hele boot kan meegenieten van de muziek van James Bay (en mijn zangtalent). Ik heb nog nooit zo lang over een update gedaan, elke keer ben ik weer naar buiten aan het staren wat een prachtige plek dit is. Nu ga ik mijn laptop wegleggen: even geen internet, even geen foto’s maken, even geen telefoon, even niets. Alleen maar enorm enorm genieten van het prachtige uitzicht en de zon.
_

Gisteravond hebben we de hele avond met z’n allen aan tafel gezeten. Na het eten kwamen de flessen rum op tafel en heb ik iedereen voorzien van een perfect serve. Vooral heel veel gelachen en kaartspelletjes gespeeld, what else. Na het ontbijt varen we verder naar Halong Bay en herhalen we de meeste activiteiten van de dag ervoor: zwemmen, kajakken, in de schaduw liggen en klagen dat het veel te warm is. Zwaar leven!