Ijen krater

Indonesië, Jawa Timur

Het blauwe vuur van de Ijen vulkaan zien: één van mijn bucketlist items! Mijn eerste activiteit in Java én mijn eerste vulkaanbeklimming. Na een paar uurtjes slaap werd ik middennacht opgehaald en naar de voet van de vulkaan gebracht. Samen met een gids en een zaklamp begon de hike. Het was nog pikdonker, dus het licht van de zaklamp was het enige dat we hadden. Twee uur lang omhoog lopen, maar dan ook echt steil omhoog! Af en toe even een korte pauze om op adem te komen. Eenmaal bovenaan waren we er helaas nog niet. Om het blauwe vuur te kunnen zien moet je ook echt letterlijk de krater in. De tocht naar beneden was misschien nog wel zwaarder dan omhoog. Met handen en voeten over de rotsen afdalen, want een echt pad was er eigenlijk niet. We moesten gasmakers dragen tegen de rook. Eenmaal beneden konden we blauwe vuur zien. Dit blauwe vuur wordt veroorzaakt door brandend zwavel op de bodem van de krater. Heel tof! Onderweg zagen we ook vele mijnwerkers die onder erbarmelijke omstandigheden zwavel winnen. Zij lopen deze route meerdere keren per dag met wel 80kg zwavel op hun rug, ik ben blij dat ik het maar 1x hoef te doen! Toen we weer boven waren, was ik stiekem wel opgelucht dat ik eruit was. Nu was het wachten op de zonsopkomst. Eenmaal licht, kon je pas zien wat een prachtig kratermeer met felblauw water er aanwezig was! Echt genieten van dit prachtige uitzicht!