Koh Rong

Cambodja, Koh Rong

We hadden geen betere keuze kunnen maken, de dag erna was de lucht super blue! Met onze beachproof-tenen konden we richting de boot en een uurtje later zijn we dan toch eindelijk op de pier van dit tropische eiland aangekomen. Hier worden we enthousiast opgewacht door een mannetje die ons naar de accommodatie kan brengen. We slapen namelijk niet in het drukke gedeelte, maar aan de andere kant van het eiland waar eigenlijk HELEMAAL NIKS te doen is, perfect! Hij vertelde ons vrolijk dat de boottocht $20,- zou kosten en dat het voor ons goedkoper zou zijn als we met meer mensen waren. Daar hadden we op zich weinig aan, want we waren maar met z'n twee (laagseizoen is helaas niet altijd even handig). Er was geen andere optie dan deze "zeer dure" boottrip te nemen. Eigenlijk had het ook wel iets leuks om de boot helemaal voor onszelf te hebben en waanden wij ons even echte VIP's.

Na 20 minuten varen werden we door de eigenaar (Robbie) opgewacht en die bracht onze backpacks naar onze tent. Na een rondleiding over het complex (er waren ook "normale" bungalows, een BBQ plek, dakterras met uitzicht over het strand, kortom een heerlijke plek! Het strand was werkelijk prachtig en er was (zo goed als) helemaal voor onszelf alleen. Even helemaal bijkomen... 's avonds deed Robbie alle lichten speciaal voor ons uit, zodat we de sterrenhemel konden zien. Maar nog interessanter: zodat we het lichtgevend plankton kon zien in het water. Hiervoor moet het pikkedonker zijn, aangezien hij de enige accommodatie aan deze kant van het eiland had, was dit goed mogelijk. We konden gewoon de zee inlopen en het overal zien. Wat je je er bij voor moet stellen? Duizenden sterretjes die oplichten, maar dan in het water ipv in de lucht. Heel erg gaaf!

Toen we uitgezwommen waren, heeft Robbie de lichten weer aangedaan en een kampvuur voor ons gemaakt. Er waren nog twee meiden en een stel uit Engeland en met z'n zessen hebben we de hele avond kaartspelletjes gespeeld bij het kampvuur en Cuba libres gedronken. Dit was echt één van de allerleukste avonden die ik tot nu toe heb gehad, zo gezellig was het! Soms moet je een beetje geluk hebben dat je mensen ontmoet, waarbij het meteen voelt alsof je ze al jaren kent en hier was precies alles goed. Robbie kwam zelfs nog met Chinese wensballonnen aanzetten, die we later op het strand gingen oplaten. Diep in de nacht werd het dan toch op een gegeven moment tijd om onze tent in te kruipen. Eigenlijk wilden we hier nog helemaal niet weg, maar we hebben toch besloten om het bij deze twee dagen te houden omdat ons Vietnam-visa op 1 juni ingaat en we willen alle tijd in Vietnam benutten.

Robbie vertelde ons dat het soms lastig kan zijn om hier weg te komen. "Je moet geluk hebben dat er een taxi-boot voorbij vaart en dan heel hard zwaaien". We dachten eerst dat ie een grapje maakte, maar omdat dit prachtige strand zo afgelegen ligt, was dat echt de bedoeling. "Meestal komt er elke dag wel een keer een taxi-boot langs", stelde hij ons gerust. Er zat niets anders op dan in de hangmatten te wachten tot er een bootje voorbij kwam (heel zwaar leven). De eerste boot zou pas einde van de middag terugvaren, maar een paar uur later kwam er een bootje voorbij die ons wel mee wilde nemen. Terug bij de pier, hebben we geluncht en een rondje gelopen over de gezellige "boulevard".

Onze boot terug naar het vasteland zou om 16u vertrekken. Wij zaten bij een strandtent smoothies te drinken, maar de boot kwam maar niet (wederom geen straf om hier te "moeten" wachten). Onder andere wat berichtjes sturen na twee dagen geen wifi. Elk half uur gingen we toch maar even vragen of de ferry nog wel zou komen. Telkens werd ons verteld dat ie over een half uur toch echt zou komen. Om 18u kwam de ferry eindelijk. Het was een uur varen en onze nachtbus zou om 19u vertrekken. Dit werd toch allemaal een beetje krap, maarja we zien wel of het halen en anders slapen we nog een nachtje in Sihanoukville. We kwamen uiteindelijk om 19.30u aan en uiteraard was de bus al vertrokken. De mensen van de busmaatschappij vertelden ons dat we in een taxi konden stappen die de bus wel zou inhalen, oké maar doen dan. De bus was (denk ik) inmiddels gebeld, want die stond even later ergens midden op de weg op ons te wachten.

Het avontuur in de nachtbus lees je in het volgende reisverslag.