Sailing the Whitsunday islands

Australië, Queensland

ZEILEN! Hier heb ik van tevoren het meeste naar uit gekeken. Een paar dagen op het water, omringd met leuke mensen en zon! Het was nog best lastig om een goede keuze te maken. We wilden niet op een partyboot belanden met alleen maar 18-jarige dronken Engelsen, maar ook weer niet tussen de gezinnetjes en de Aziaten. Uiteindelijk toch gelukt: Mandrake, een kleine voormalige raceboot geschikt voor 14 personen en 2man crew. Weer hadden we geluk: leuke groep! Hier houden we het wel 3 dagen mee uit.

We varen de haven uit, op weg naar de eerste eilandgroepen. Er werd gelachen, ranzige goon gedronken en wat grappige kennismakingsspelletjes gespeeld. De volgende ochtend werden we al om 6 uur gewekt zodat we vroeg konden vertrekken om naar Whitehaven Beach te gaan. Een van de meest gefotografeerde plekken van Australië! Het zand is hier zo zuiver, dat de meeste telelenzen van dit zand worden gemaakt. Op de foto kun je helaas nooit zien, hoe mooi het in het echt is! Na een uurtje genieten op dit prachtige strand, was het tijd om weer verder te varen.

Vanwege de gevaarlijke kwallen die er in dit seizoen zijn, moesten we de zeer charmante "stinger suits" dragen als we het water in wilden. Wat uiteraard weer wat hilarisch plaatjes heeft opgeleverd! We hebben op verschillende plekken gesnorkeld (o.a. Blue Pearl Bay) waar we vele verschillende vissen hebben gezien, superleuk! In deze baai bleven we ook overnachten, zodat we vanaf de boot de prachtige zonsondergang goed konden zien.

Maandagochtend was het helaas alweer bijna voorbij. Met het bekende deuntje van Pirates of the Caribbean werden de zeilen gehesen en gingen we met volle kracht terug naar Airlie Beach. Van elk moment GENOTEN!
Leuk weetje: Whitsunday eilanden zijn zo genoemd door James Cook, omdat hij dacht dat het op het moment dat hij er langs voer "Whitsunday" (Pinksteren) was. In die tijd werd de internationale datumgrens nog niet gebruikt, die ten oosten van Australië loopt. Cook wist dus niet dat het al maandag was, waardoor de naam eigenlijk onjuist is.