Kuala Lumpur

Maleisië, Paper Plane Hostel

Op aanraden van heel wat mensen heb ik Jakarta overgeslagen en ben ik vanuit Semarang meteen naar Kuala Lumpur (ook wel KL genoemd) gevlogen. Ik kwam terecht in een gloednieuw hostel: oud fabriekspand dat was omgebouwd tot een aantal kleine dorms en industriele badkamers, onwijs behulpzame eigenaar, heerlijke bedden, eigenlijk álles was goed! Ik deelde de 6p-kamer alleen met een Chinees meisje (Katy), die ook net aangekomen was. Samen zijn we gaan lunchen en daarna de stad ingegaan. Het toffe westerse lunchtentje zat vol met hipsters die van hun koffies aan het genieten waren. Het eerste wat Katy aan de ober vroeg was “you have menu with pictures?”. Nee natuurlijk niet, doos! (schaam schaam). Maar verder was ze wel heel schattig hoor!

Een Chinese jongen was ook nog aangesloten, maar die sprak geen woord engels, dus een beetje moeilijk om daar een gesprek mee te voeren. Met z’n drie naar Jalan Alor gegaan, waar heel veel streetfood te vinden is en Katy vertelde vanalles over al het Chinese eten en hun cultuur. Daarna door naar de bekende Petronas Towers. Je kunt KL natuurlijk niet verlaten, zonder deze torens te zien. Inmiddels was ik wel een beetje uitgekeken op m’n nieuwe Chinese vrienden, dus heb ik ze beleefd gedag gezegd en ben daarna lekker gaan shoppen. Bij de twin towers is elke avond een grote fontein/licht-show te zien en hier raakte ik aan de praat met Javier, een jongen uit Buenos Aires die een stuk leuker gezelschap was, dan die andere twee. Samen hebben we de show gezien, daarna zijn we wat gaan drinken en afgesproken om de volgende dag de rest van de stad te verkennen. Hij had een foldertje van een gratis tram die door heel de stad zou gaan. Zondagochtend afgesproken bij de gallerie, maar de tram was nergens te bekennen. Toen zagen we een bord van fietshuur, dat leek ons een stuk leuker dan in een tram zitten. Fietsen gehuurd, helmen op en zelf de route van de tram door de botanische garden en het stadspark gefietst. Heel erg gezellig en heeeel veel gelachen! Het was nogal heuvelachtig, dus af en toe bedachten we ons dat de tram toch ook niet zo’n heel slecht idee was geweest bij deze temperatuur;). En voordat iedereen mij meteen gaat whats-appen over Javier: “Nee, het was geen romance, het was gewóón heel gezellig!).

Na twee dagen in de grote stad, verlangde ik alweer terug naar het strand. Alle vrijheid hebben klinkt natuurlijk fantastisch, maar soms is het best lastig wat de volgende bestemming zal worden. West-Maleisie of toch naar Borneo? Zoveel opties maakt het moeilijk kiezen en voor ik weet zit ik op internet twee-weekse trekkingen in Nepal te bekijken. Het is nog twee weken totdat ik terugvlieg naar Bali dus ik wil wel een beetje in de buurt van Indonesie blijven. Mijn voornemen was om rustig aan te reizen en tot nu toe lukt dat best goed. Eén van mijn bucketlist-items is een introductieduik maken en misschien mijn PADI (duik-brevet) halen. In West-Maleisie zijn een paar mooie plekken waar je kunt leren duiken, maar een echt leuke accomodatie kon ik online niet gemakkelijk vinden. Borneo was meer voor ervaren duikers, die optie viel ook af. Meerdere mensen die ik heb ontmoet waren mega enthousiast over Koh Lipe (een klein eilandje in Zuid-Thailand). Na even googlen zag ik dat je hier ook kunt leren duiken, dit wordt het!

De grens oversteken met de boot ipv het vliegtuig leek me ook wel leuk! Na twee hele leuke dagen terug naar het vliegveld, waar ik mijn Maleisische Ringgit heb omgewisseld voor de Thaise Bath en via een korte vlucht naar Langkawi, kon ik vanuit hier op de boot stappen. Op naar Thailand!