Bangkok

Thailand, Once Again Hostel

Het was niet de planning om naar Thailand te gaan en nu arriveer ik voor de 2e keer in dit land, wat klopt hier niet? Bangkok bleek de meest centrale plek te zijn om richting Cambodja te vertrekken. Toch maar een paar dagen deze stad verkennen, als ik er nu toch ben…

Bangkok: de stad van pingpongshows, ladyboys en Khao San Road. Gelukkig is er ook een hele andere kant van deze wereldstad, er blijkt namelijk een enorme vegan-community zijn.

Ik wilde graag de stad ontdekken op de fiets (best een uitdaging) en Nadina (een meisje uit het hostel) had een lijst met vegan-locaties waar ze naartoe wilde gaan. Dit konden we perfect combineren en we besloten er een foodie-fiets-tour van te maken. ‘s Ochtends om 9.30u zijn we vertrokken en ‘s avonds om 21.30u waren we weer terug in ons hostel. Een lange maar leuke (en vooral lekkere!) dag!

De “floating markets” in Bangkok zijn erg bekend, maar een enorme tourist trap. De beroemde markten bestaan eigenlijk niet meer, maar dit wordt tegenwoordig “nagespeeld” voor de toeristen. Dat hoefde mij niet zo nodig, maar het leek me toch wel leuk om iets van de marktbootjes te zien. In het hostel hadden we een tip gekregen om naar “Khlong Lat Mayom market” te gaan, een kleine markt, net buiten de stad. Met Nadina was ik een tijd aan het afspreken om erheen te gaan, een ander meisje in onze kamer hoorde ons praten en vroeg of ze mee mocht: uiteraard. Met z’n drieen in de taxi en het was inderdaad een hele leuke markt met alleen maar lokals. Er waren ongeveer 10 bootjes, waar je groente en fruit kon kopen. Verder waren er ook “gewone” marktkraampjes en hebben we heerlijk geluncht.

Aan het einde van de middag hebben we een boottochtje over de river gemaakt. In het zuiden van de stad zijn we op de ferrie gestapt en vanaf het water was het heel leuk om alle (verlichte) tempels en huizen te zien. De “conducteur” vroeg waar we heen gingen, maar we hadden eigenlijk geen idee. Die vraag beantwoordden we dus maar met “we don’t know actually”, dat vond hij zo grappig, dat we geen kaartje hoefden te betalen en hij ons veel plezier wenstten. Na een half uurtje varen zagen we een tof restaurant aan het water en besloten we daar iets te gaan eten.

Om de avond af te sluiten hebben we nog een paar (hele dure) cocktails gedronken in de bekende skybar van de Hangover II film, op de 64e verdieping van dit hotel. Overbodig om te vermelden dat dit uitzicht fantastisch was!

Daarna nog één drankje gedaan op Khao San Road, deze toeristenstraat is overgenomen door kroegen, clubs en live-muzikanten die elkaar proberen te overstemmen. Mannetjes die laserpennen op de grond schijnen om je aandacht te trekken, vrouwtjes die een kar vol verschillende soorten gefrituurde insecten aanbieden en chique geklede mannen die je een maatpak of een jurk willen aanpraten. Lachgas-ballonnen zijn te koop en menukaarten voor de pingpong shows worden voorgelegd. Op deze menukaart staan (hoe zal ik het eens netjes zeggen) de soorten activiteiten die een Thaise vrouw kan verrichten. Heel grappig om even te zien, maar daarna zijn we toch heel snel deze straat weer uitgerend!