#34 San Romano - Corsagna - Pizzorne

Italië, Borgo San Romano

#34 San Romano - Borgo a Mozzano -Corsagna - Pizzorne

Goed geslapen, de overgangvan hotels naar de eenvoud vh pelgrimeren werd verzacht door n bed en de slaapzak hield me goed warm: het is nu wel kouder s nachts.
De vrouwen die me gisteren hadden ontvangen vertelden dat zij vandaag zelf ook n stuk vd tocht zouden lopen, met een groep v 30 mensen vd parochie naar Cune. Op zich had ik me vast kunnen aansluiten, maar het lijkt me beter eerst alleen te 'landen' in mn cammino routine. Ik zet er stevig de pas in. De weg slingert door de bergen omhoog v 440m naar 800m, met mooie uitzichten op de dalen, bergen, dorpjes. De meeste herken ik niet, maar wel Cardoso. Vlakbij het oude kerkje + kluizenarij v San Bartolomeo eet ik mn ontbijt. De lucht is strak blauw, maar t is niet te warm. De olijfgaarden zijn prachtig. Ergens hangt een wijngaard nog vol blauwe trossen. Af en toe klinken er knallen, alsof er al gejaagd wordt. Een ree springt vlak voor me weg het bos in.
In Cune vraag ik een paar dames of er ergens koffie te krijgen is. Nee, masr een biedt aan het voor mij te maken. Ze neemt me mee naar de circolo E.N.D.A.S. waar ze de sleutel van heeft. Ik vertel haar over mn ervaringen in die andere 'club' met de dronkaards vh dorp. Terwijl ze haar hoofs schudt vertelt ze dat zijzelf.... niet uit dit dorp is, maar aangetrouwd. Dat de anderen nooit verder gegaan zouden zijn dan mijn vraag beantwoorden: er is hier geen bar.
Eerlijk gezegd is t me in Nl dorpsgemeenschappen ook wel eens opgevallen, dat mensen die hun nek uitsteken, bijv door veel vrijwilligerswerk te doen, nogal eens 'van buiten' komen. Zij herkent dat, en vindt t goed dat ik n foto maak.
In Borgo Mozzano ben ik rond half 1. Had me dus verheugd op n restaurant of zo. Maar dat valt tegen. Eerst beland ik in n klein museum over WO2, waar ik dan geen aandacht voor heb maar n oudere vrijwilliger zijn verhaal begint af te draaien. Hij verwijst me naar de bar ernaast voor eten, maar nee, zij zijn een bar. Langs diverse gesloten restaurants en bars in het centrum kom ik bij een sjieke Osteria. Nee, als u noet gereserveerd heeft, we zitten helemaal vol. Ik krijg wel n stuk brood, gratis, en drink n cola. Moet bekennen dat ik me nogal afgewezen voel - hoewel ik al n week niet te klagen heb over lekker kunnen eten.
Vlak voor ik t dorp uit ben blijkt er nog een bar te zijn: daar neem ik n paar stukken pizza, ze mengen n half biertje met lemonsoda voor me als ik om panache vraag - en ik kan er weer tegen: mn horeca behoeften zijn bevredigd.
Nu de brug over en weer klimmen, naar Casagno. Daarna lange boswandeling over brede verharde weg die soms stijgt, soms daalt. In Pizzorne is een restaurant. Daartegenover mag ik kamperen. Zin in! T wordt wel koud. Om 18h staat mn tentje en ga ik n biertje drinken.
Ik tracteer mezelf op n bord pasta "met hert," (lees: gehakt), sla en friet in restaurant Aldebaran. Ik mag me ook wassen bij de wastafel vd toiletten - niet erg schoon maar er is licht. Internet is er niet: ligt op 881m hoogte en ongunstig t.o.v. de zendmasten. Ik schrijf wat in mn nieuwe dagboekje, t oude was vol en nu terug naar Zwolle.
Als t goed is,was dit de laatste bergetappe, worden vanaf morgen de hoogteverschillen veel minder, tot Assisi.