Tweede helft: HERFST #29 Savianges => St Gengoux le National

Frankrijk, Bissy-sur-Fley

Hanna naar het TGV station van Le Creusot gebracht.
Gelift naar Savianges waar ik zondag de chemin had achtergelaten.
Vandaag trouwt een dierbaar bruidspaar in Kampen. Ik kan meeluisteren via kerkdienstgemist.nl als ik voor 15h in een cafe met wifi ben. 4 uur lopen vanaf mijn beginpunt - maar hoe daar te komen?
Met de bus (1,50) naar de TGV. Daar kon Hanna haar ticket omwisselen voor n trein eerder. Dat scheelde n uur moeilijk afscheid nemen na een heel fijne week samen. Ik liep n stukje on de richting vh kanaal bij Ecuisses, vlakbij mn vorige etappe. Schreef "Buxy" op kartonnen bord. Kreeg lift naar de rotonde vd Route nationale. En zodra ik daar stond stopte er onmiddellijk 1 auto. Deze meneer fietst veel in de streek en bracht me linea recta over binnendoorweggetjes naar Savianges, hoewel hij zelf daarvoor n flinke omweg moest maken. Ik ben toch met pensioen, geeft niks. ..
Het regent niet echt vandaag, maar de dichte wolken hangen zo laag dat t de hele dag miezert. Het lopen, met de nieuwe wandelstokken, gaat prima. Mn scheenbeen is niet meer pijnlijk. Ik voel me weer thuis op de chemin. Lunchen is lastig met dit weer, maar in een schuur bij n kasteel kan ik ook dat beschut doen.
Ik ben om 14h in St Gengoux le National. Cafe bloc7 kan me chili con carne uit magnetron bieden, pour vous depanner, de keuken is al gesloten. Ze hebben wifi en ok laad mn telefoon op. Mag op het terras blijven terwijl de zaak zelf dicht gaat. En zo beluister ik s middags een prachtige huwelijksdienst, zing mee, sta bij sommige momenten, laat n traan, voel me betrokken. Wordt zelfs genoemd. Al met al voelt dit eerder vertrouwd en dierbaar dan vervreemdend. Ik 'ben' nu eenmaal in frankrijk, al n maand, en nog een voor de boeg. Even met de tgv naar kampen had op zich prima gekund, en had ik ervoor over gehad zei ik steeds. Maar daaar zou ik me wel n vreemde eend in de bijt hebben gevoeld, emotioneel ben ik nu pelgrim.
Na afloop van de dienst is het hier zonnig (net als op onze eigen bruiloft in Rotterdam 25 jaar geleden). Ik ben blij dat ik hier deze middag alleen mocht doorbrengen van de sympathieke mensen van rockcafe bloc7. Ga nu dorpje in en kampeerplek zoeken. Muziek zingt nog na in mn hoofd: m8n ame se repose en paix sur Dieu seul. Uit Taize. Dat is trouwens mn etappe voor morgen.....

Bijzonder deze dag. Wat moeilijk moet dat zijn om van Hanna afscheid te nemen. Maar je vindt weer mooie mensen op jouw weg. Door iets voor jou te betekenen geeft hen dat weer een goed gevoel. Er gebeurt veel meer dan dat jij loopt, reist, bezoekt en praat. Mensen worden "aangeraakt". En steeds als zij op diezelfde plek terug komen denken ze aan jou. Hier is het weer ook omgeslagen. Buien, en een stuk kouder. Slaap lekker en een mooie dag morgen!

Barbara 2021-09-10 23:09:53

Jan heeft me de link gestuurd naar jouw reisberichten die ik nu volg met veel interesse. Wat een avontuur! Beste wensen voor de rest van je reis. Uncle Bill

Bill 2021-09-11 10:41:51

Ik heb niet alles gelezen, Michael, maar ik vind het heel bijzonder en knap stoer wat je aan het volbrengen bent. Niets dan respect! Succes nog met alle etappes die je nog voor de boeg hebt.