#45 les Echelles - St Pierre d'Entremont

Frankrijk, Entre-Deux-Guiers

Na n rustdag is t weer even inkomen, pas als ik van t asfalt op onverharde weg komt voelt t alsof le chemin me welkom terug heet. In St Christophe zijn grotten en grote parkeerplaatsen en wachtrijhekken - nu uitgestorven. De romeinse brug wil ik even zien, en t monument voor het aanleggen vd handelsweg waarvoor de koning v Savoye heel wat springstof heeft aangerukt. Trots vermeldt hij dat t de Romeinen niet gelukt was.
De boerderijcamping in croix barrier is gesloten, het seizoen is voorbij. Moet zeer steil klimmen. Lunch in t bos, val even in slaap en weet niet meteen waar ik ben als ik wakker word. De weg maakt steeds meer haarspeldbochten, de kortste verbinding tussen 2 punten in de bergen lijkt meestaln omweg op de kaart, maar is logisch als he t landschap zelf ziet.
Ik vraag om water. Hard nodig, ben warm en dorstig en heb zoveel kilos eten bij me dat ik op water heb bezuinigd. Ik krijg, voor t eerst, geen water: verderop is n fontaine. Dat is zo n rechthoekige bak waar permanent water in stroomt uit n pijp. Zijn er eigenlijk heel veel. Er staat altijd 'eau' bij en 'potable'. De ene keer met, de andere zonder t woordje 'non' ertussen. Deze keer is t inderdaad prima koel helder h20.

Mn eindpunt is de camping in St Pierre Entremont.
Camping "cozon"
Nog nooit heb ik zo'n niveau van liefdevolle service gezien. Wasrekje met knijpers. Afwasmiddel voor als je dat vergeten bent. Voedsel, idem. Wifi. Bbq talen en stoelen bij mn plek. Haardroger enz. En dat voor 7,10: kreeg 7% korting omdat ik als wandelaar geen co2 uitstoot!
De beheerder rijdt zelf electrische motor, kont alleen savonds even, laat alles open en vertrouwt iedereen. Er is nog 1 fietser, we drinken rose om te vieren dat hij zn sleutels terugvond, de beheerder hielp zoeken. Op dat moment zijn we met zn 3en de enigen op de camping, wat fijn dat die open is! Waarom er eigenlijk 2 kerken zijn? Er zijn ook 2 mairies enz. Er was ooit 1 dorp St Pierre d'Entremont. Toen kwam er oorlog tussen frankrijk en savoye en sinds 1860 is de rivier door t dorp een internationale grens geweest,met douane en al. Nu begrijp ik dat dat in les Echelles/ entre 2 Guiers ook zo moet zijn geweest. Daarom dus nu 2 verschillende departementen. Ik vraag of er nu geen samenwerking of fusie op gang komt? Nee: het ene dorp stemt vrij rechts, het andere( groen) links en dus konden beide, gekozen, burgemeesters t over weinig eens worden. Zelfs de straatvlaggetjes zijn anders aan beide kanten vd brug. En hij vertelt dat er om t gebied waar de Chartreuse ligt wel 8 x gevochten is: niet vanwege de beroemde likeur maar omdat de abdij zulk hoogwaardig ijzer produceerde. Ik merk aan meer mensen hier dat men trots is op hun beroemde abdij - ook al is maar 1 iemand die ik spreek er, door n buitenkansje, ooit geweest.
S avonds warm ik n pak soep uit de campingvoorraad op, het is best koud.
Maar de 2 jonge vrouwen die s avonds laat nog aankomen en n glampingtent betrekken, vertellen de volgende ochtend dat ze heel slecht geslapen hebben door de herrie. Niet vd verkeersweg maar gebrul van wilde dieren. Ik heb die koeien inderdaad wel even gehoord maar verder prima geslapen in mn warme tentje.