#24 Roussillon - St Leger sous Beuvray

Frankrijk, Saint-Léger-sous-Beuvray

Hele dag prima gelopen. Eerst zelf koffie gezet en n kaartje achtergelaten voor de mensen v la Peurtantaine. Vooral hun vertrouwen raakt me. Net als de gite (=salle des fetes) in Bazancourt#4. Maar hier deden ze eigenlijk nooit deuren op slot en had ik een hele jeugdherberg, met keuken en al, de hele nacht voor mezelf aleen. Wie ooit z'n kinderen (!) aan een oppas toevertrouwd heeft zou eigenlijk alle andere achterdocht overwonnen moeten hebben, maar wat is het uitzonderlijk om mensen te ontmoeten die niet "voor de zekerheid" maar in vertrouwen kiezen hoe ze willen leven.

Ik zou door de ruige Gorges de Canche komen hadden ze gezegd. Maar mijn route loopt daaraan voorbij, alleen auto's komen erdoorheen, ik krijg die kloof niet eens te zien. Ik kom in de buurt v d Mont Folin, de hoogste berg vd Morvan. Maar het pad blijft aan de voet daarvan. De mt Beuvray ziet er indrukwekkend uit. Maar ik hoef er niet overheen. Het lukt goed met mn rechterscheenbeen, ik rust regelmatig, koel in de ijskoude rivier (Canche), halveer mn dagafstand en matig mn tempo. Bij de rek en strekoefeningen merk ik t verschil echter wel.

In St.Leger sous Beuvray is n uiterst plezierige camping municipal en ik ben er vroeg. Bel uitgebreid met familie. En moet dan alsnog de berg op naar het dorp zelf voor boodschappen. Heet. Asfalt. Stokken vergeten. Langsrazende auto's. Veel verder dan die ene km die het zou zijn. Het valt me echt tegen. Ik koop voor s avonds en morgen in bij de Vival. Vraag of ik er morgenochtend brood kan kopen. Jazeker, we zijn altijd vanaf 7h open. Maar mijn blik valt op een geprinte aankondiging "jeudi 2 sept. exceptionellement ferme jusqu'a 9h" Ik wijs de man aan de kassa erop met vragende blik. Oh ja, dat is ook zo! Morgen is de 'rentree des classes' (eerste schooldag). Dan brengen de ouders zelf hun kinderen naar school, hoeven ze nog niet met de schoolbus. Het komt mij slecht uit, maar ik moet toch glimlachen: wat mooi dat in Frankrijk de eerste schooldag een gebeurtenis is waar gezinnen en gemeenschappen zich betrokken bij voelen, en dat werk, in dit geval het openen van de enige levensmiddelenwinkel in het dorp, niet vóór gaat op het belang en de liefde van deze ouders en hun kind.
Ik koop bij de pharmacie Arnicaolie en druppels (Eucalyptus en Gaulterie) voor m'n scheenbeen, conform het recept van mn barmhartige Samaritaan in Anost (#23) 'en de man v la Peurtantaine (#24). Het restaurant heeft een aantrekkelijke menukaart, maar serveert pas vanaf 19h. Zolang wil ik niet weg vd camping blijven, moet tenslotte ook nog helemaal terug. Daarvoor vind ik een andere weg, met veel minder verkeer, maar met 2 plastic zakken en geen stokken loopt het toch niet erg aangenaam en m'n been was al overbelast voor ik naar het dorp ging. Na mn eten drink ik n wijntje en rook n sigaar in de leunstoel tussen de veldbloemen, met prachtig uitzicht op de Mt Beuvray. Mn laatste nacht alweer in de Morvan....

Maikel geniet ervan, Heel mooi om dit te doen, Maar niet voor mij.