"#2 Karmel - lalobbe 15 km

Frankrijk, Lalobbe

Ik laad soms alvast enkele fotos op tijdens de lunch, je weet immers nooit wanneer je goede wifi hebt.... ( in t karmel klooster gelukkig niet)

Wassigny haalde ik niet vandaag. In lalobbe was ik rond 18h en t was mooi geweest. Al na 15km. Eigenlijk niet lichamelijk, maar door alle indrukken. En morgen wil ik eerder vertrekken om overdag meer rust te kunnen nemen. Het gaat me (nog) goed af om voornamelijk heel lang achter elkaar te lopen, maar het opschrijven van wat ik meemaak, in mn eigen dagboek en dit blog, kan ik amper bijhouden terwijl ik dat van me afschrijven nodig heb om de trechter v ervaringen niet over te laten borrelen.
Vanochtend vertrok ik pas 12.30 uit t karmelitessen klooster. Daardoor was ik pas na sluitingstijd van de supermarkt in Signy l'abbaye. Daardoor toch maar gezocht naar n overnachtingsadres bij mensen ipv gekampeerd. In lalobbe belde ik aan bij 2 mensen.....ik herkende toen ze opendeden: die had ik s ochtends in n heel ander dorp met hun honden ontmoet. Ze wonen al 28j hier en hebben de sleutel van t oude huis van hun buurvrouw waar pelgrims mogen slapen douchen en op adem komen. Bij henzelf kreeg ik n biertje bij aankomst, werd zeer hartelijk ontvangen en kreeg heerlijke witlofsalade en allerlei tips voor de route.

De hele avond gepraat over frankrijk, honden, de pelgrimsroute en van alles en nog wat. Soms was t net "kijken in de ziel" die indrukwekkende serie interviews op youtube.

Terzijde: de onderzeebootcommandant in afl.1 van de serie 'militairen' (vanaf 25:16) is mijn favoriet want in een organisatie die in principe strak en protocollair moet zijn doet menselijk gedrag en méédenken er juist veel toe, als je die ruimte krijgt - en hoe kijk je daar dan later op terug.
Ook de NPO documentaire over Srebrenica (interviews van koen verbraak over verwerken van machteloosheid, ontbrekende randvoorwaarden en onuitvoerbare opdracht door Nl veteranen) die ik met Hanna gezien had begin van de zomer had me veel gedaan. Uiteraard inhoudelijk veel te erg om met wat dan ook te vergelijken, maar omdat "hybride" lesgeven (= tegelijk klassikaal EN online) in mijn beleving een onmogelijke opdracht was geweest, waren de frustraties en coping mechanisms zeer herkenbaar, zowel de verstandige als de onverstandige.
Ook Heinrich Boells novelle Das Vermaechtnis (het testament) kwam weer bij me naar boven, over een goede Wehrmachtofficier in een verdorven systeem, etc enz.

Voor de helderheid: Ik schrijf in dit blog over mijn eigen inbreng in dit gesprek, je kunt niet zomaar alles wereldkundig maken wat mensen die je ontmoet delen. Maar ik vermeld deze associaties van mijzelf omdat ik deze tocht óók maak om mijn overspannenheid te verwerken. En omdat er weer veel van de afgelopen maanden naar boven kwam, in dat heerlijke ouderwetse brede bed in LaLobbe. En zo is ook deze ontmoeting niet voor niets op mijn pad gekomen. Ook al wist ik, en wisten zij, dat nog niet toen ik me die ochtend z.s.m. uit de buurt maakte bij al die honden. Ik zei toen dat ik naar Wassigny ging. Maar lalobbe blijkt achteraf zelfs handiger te zijn: nu heb ik 3 gelijke dagafstanden tot Reims voor de boeg. En mijn eerste ervaring met onderdak bij hartelijke gastvrije mensen met n compostelaschelp op de voordeur achter de rug.

Ieder mens doet de pelgrimstocht op zijn eigen manier schrijven , Fijn dat je het met ons deelt of vertellen . H Franciscus sprak van uit zijn hart geen letter op papier