#14 Acqui Terme - Abasse

Italië, Acqui Terme

#14 Acqui Terme - Morbello - Toleto - Abasse - Casetta di Tiole

Vandaag al vroeg op, loop zonder iemand te zien de kloosterhof uit. Op t plein bij de kathedraal loopt n vrouw met plastic zakken, uiterlijk v/e zigeunerin. Ze vraagt niks. Ik breng haar wat geld, ze kust mn hand. Haar dag is goed begonnen, de mijne ook. Om 7h had ik mn caffe doppio met croissant crema al op en liep Acqui Terme uit. Meteen een steile klim over bospad naar enkele zendmasten boven de stad. Mooi uitzicht. Hiervandaan is het nog 76km naar Genua, over de snelweg dan. Ik ga binnendoor over allerlei kleine plaatsjes waar buiten wijnliefhebbers niet veel touristen zullen komen.
Daarna de wijngaarden, om 8h werd al volop in gewerkt. Om 9h was ik in Grognardo, 6km verder. Het is drukte in het dorpskroegje. Ik krijg n apart plekje voor mn koffie en water. Ik hoor dat de mis begint. Ben gisteren al geweest. Ga op pad. De middag loop ik grotendeels door bos, door de schaduw. Bospad dat stijgt of daalt. Het ruikt lekker. Het lopen gaat goed, de weg is goed te vinden,het bos is mooi. Een enkele keer is er uitzicht, soms is er geen bereik. De lunchpauze breng ik door bij een koel beekje. Kikkervisjes krioelen over mn voeten heen.
Eind van de middag kom ik door diverse dorpjes. Iedereen zit in de tuin van het mooie weer te genieten. Mensen wensen me goede tocht enz. Het komt niet van een praatje, dat vind ik wel jammer. Na Abasse loopt de weg over een soort bergkam, met prachtig uitzicht naar beide kanten. Er zijn afrasteringen aangebracht tegen everzwijnen. Ik zoek een plek voor bivak die in mn beschrijving staat. Bij een boswachtershuis is een terrein afgerasterd, er is een waterkraan, picknicktafels en ern huisje als gite. Ik zet mn tent op. Al snel komen er 2 Italiaanse families barbecuen. Ik krijg een biertje en een worstje. Dit is een mooie, vredige plek: heel geschikt voor bivak....

het blijft een indrukwekkende tocht. Blijf er ook van te genieten. groet en succes . Kees

keeswoerde@home.nl 2022-08-21 18:40:44

Wat apart, die bogen in the middle of nowhere. Zo zie je het veranderen van het landschap gedurende jouw dag.