#29 Gramolozzo - Vagli di Sotto Campocatino

Italië, Gramolazzo

#29 Gramolozzo - Vagli di Sotto

Zeer tevreden over mn bivak breek ik af. Natuurlijk is de tent nat v dauw, maar mn eten in de boom was veilig, de geluiden v dieren (vogels?) eigenlijk wel gezellig. Tijdig op, de beek weer over gestoken en op pad. Sneller dan verwacht weer in de bewoonde wereld. Grammolazzo is vast mooi stadje, maar ik beperk me tot bar v hotel, drink mn koffie, laad telefoon op en plunder de wifi om de Facebook ďingen v Philippe te 'vertalen' met reverso en de 2 stichtingen waarvoor hij met zn reis geld ophaalt te bekijken. Ook waarschuw ik hem in ieder geval niet met rugzak, de steile klim v Equi Terme naar Ugliancaldo te maken.

Gorfigliano
Om 9h ga ik verder. In deze streek wordt veel marmer gewonnen, overal zijn beelden. Ik ga het plaatsje Gorfigliano in. Een man zit op n stoel voor zn huis en biedt mij n bonbon aan. Hij had mij al eerder gezien en zat op me te wachten (!) Hij laat me het kleine oude kerkje zien. Ik steek 2 kaarsen op voor mensen in Nl die t zwaar hebben. Amilcare laat me grote kerk uit 1935 zien. Ik wil diverse mensen vragen om foto's van ons te nemen, maar dat regelt hij wel. Zijn Italiaans is wat moeizaam: losse woorden, geen zinnen. Kan niet op sommige woorden komen. Spreekt traag en ondersteunt veel met gebaren en mimiek. M.a.w. prima geschikt voor mijn beperkte Italiaans. Aanvankelijk verstaat hij mn vragen niet, maar gaat steeds beter. Door echte aandacht wordt hij rustiger en verbetert onze communicatie.

en

2638 / 2000
Amilcare Paladini of beter de Amilcare van Gorfigliano, een personage dat bekend staat in heel Garfagnana omdat hij zich heeft onderscheiden in verschillende sectoren, van het rennen in de bergen en in het midden, toen hij jong was, tot een van de 'modderengelen' van de overstroming van Florence, councilor voor twee termen in 1975 en 1995, oprichter van de May Company of Gorfigliano en promotor van talrijke initiatieven zoals de traditionele Natalecci, zelf zanger van mei, de Befanate en de Heilige populaire vertegenwoordigingen.

Paladini is al 34 jaar, eerste opvoeder en vervolgens praktische technische leraar aan het Agricultural Technical Institute of Pescia, die dagelijks de forenzen maakt, per bus en trein, tussen Gorfigliano en Pescia en, uiteindelijk correspondent van de Natie van 1965 tot 1999, door Gorfigliano. Ingeschreven in de CAI klom hij 32 keer op de Pisanino. Vervolgens oprichter van de sportgroep "Black Eagles", medeoprichter van de GS Orecchiella, refounder en eerste president van de Genade van Gorfigliano. Zijn grootste spijt was dat hij zijn vader Edward niet had gekend, die in Rusland viel tijdens de militaire campagne van Armir en toen een wees opgroeide, altijd omringd door de genegenheid van zijn moeder Giulia Tognoli en zijn broer Lio een paar jaar ouder.

Toen bouwde een prachtige familie samen met zijn vrouw Valeria Berti en werd hij geroerd door de geboorte van kinderen Edward, Julia en Martina, die hem gelukkig maakten opa van Eleonora, Alice, Anna en Augustus, samen met de genegenheid van de geslachten Domenico, de man van Martina en Germano di Giulia. Vandaag de dag zullen ze allemaal samen zijn, in de intimiteit van hun huis in Gorfigliano, om opa Amilcare te vieren en hem vervolgens de traditionele 80 kaarsen te laten uitblazen, maar voor hem, in het geheugen van de training om de top van Pisanino te bereiken, zullen ze zeker geen vermoeidheid vertegenwoordigen. Paladini vertelt ons opnieuw met een zekere trots zijn ervaring van vierentwintig, in Florence, in 1966, in het maken van zichzelf nuttig in het redden van de duizenden