#8 Monthelon -Baye 26km

Frankrijk, Montmort-Lucy

Van vroeg opstaan word je blij: het uitzicht met de lichtjes in het dorp en daarna zonsopgang. En dan de heerlijke ochtendkoelte om lekker op te schieten.
De bakkers zijn bijna overal dicht. Ook veel dorpshotels nemen vanaf morgen, 15 aout, vakantie. Ben erg blij met mn tentje en had beter gasje en pannetje dan e-reader mee kunnen nemen: daar kom ik amper aan toe.
Dat de prachtige eenvoudige kerk v Montmort-Lucy open is, voelt als n cadeau. Want ik heb al geleerd dat uren lopen ook ontspannen vergt, en dst je dat vooor je contact met mensen 'af' mort hebben. Vooral rekken en strekken, maar ook even andere spullen bij de hand (mondkapje, oplader) hebben is fijn vooor je n cafe binnengaat af te hebben. En deze kerk had n portaal. Ook voor mn getijdengebed (vandaag Maximiliaan Kolbe, poolse priester die in Auschwitz in de hongerbarak omkwam omdat hij dat lot van n vader van 5 kinderen overnam) was deze kerk fijn.
Tot 12.30 koffie gedronken in dat hotelletje en toen moest ik echt de laatste 11 km naar Baye gaan maken, waarvan de eerste helft zonder enige schaduw. Precies toen kreeg ik gezelschap. Van een scholier v 18 aan wie ik om water had gevraagd. We hadden een uitvoerig en persoonlijk gesprek, hij had trouwens ook n rugzakje bij zich, met flessen wat zn ouders niet mochten weten.... hij wandelde pas terug toen de schaduw vd bossen eindelijk in zicht was, als n beschermengel die me had begeleid. Zo langzaam begin ik open te staan voor medepelgrims - maar vind t s avonds (nog) erg fijn om alleen te zijn.
Ik kwam langs n meertje, dat nu eens niet prive en omheind was. Maar durfde toch niet goed te gaan zwemmen. Hoewel t zweet n risicofactor begon te worden, hoe heter t in je schoenen is, hoe groter de kans op blaren. Heb zelfs voor t eerst met parasol gelopen, en dat hielp om even van de hete hoed los te komen. En toen, terwijl ik fantaseerde over douches in Baye, was daar n kristalhelder en ijskoud beekje. Ik waste mn voeten, handen zelfs sokken en shirt. Wat n genade precies op t moment dat ik er doorheen zat.
Daarna Baye. Ik had al gebeld met de Foyers du Charite waar je in n oud kasteel retraites kunt doen. Volgens mn gids herbergen ze ook pelgrims. Maar de mw a d telefoon sloeg helemaal aan bij t woord pelgrim en kom me zeker niet ontvangen. Ik wilde graag de getijden meebidden en trof diezelfde mevrouw, nog afwerender, hoewel ik helemaal niet gevrAAgd had om onderdak. (al had ik er best graag gedouched en mn tentje opgezet, stelde me n soort Taize voor bij hun heel hartelijke website). Vooruit, ze wilde me wel voorgaan naar de kapel en desinfecteerde mijn handen. Het was fijn om er even in stilte te bidden. En deze gasten (n beetje sjieke oudere Franse katholieken) deden n week stilteretraite, dus dan past n pelgrim met zijn primaire behoeftes niet goed, dat snap ik. Ik heb zelfs vermeld dat ik diaken ben, wat ik niet gauw doe, om ze in n iets andere mindset te krijgen. Maar ik heb de kapel https://baye.foyer.fr/chapelle-saint-alpin-classee/ , met allerlei dure kerkschatten, toch voortijdig verlaten. En moest me inhouden in de poort van dit imposante oord het stof niet van mn schoenen te schudden. Achteraf blijkt overigens dat ik het had kunnen weten als ik gekeken had op: https://baye.foyer.fr/une-etape-vers-compostelle/

Vervolgens bleek heel Baye gesloten. De kerk in verbouwing. Hotel en bakker op vakantie. Enige B$B (mij te duur) zat vol. Maar bij de begraafplaats mocht ik wel mn tentje opzetten. En dat was prima. Ruikt naar vers hooi. Briesje. Waterkraan op het kerkhof. Vriendelijke overburen aan wie ik gevraagd (!) heb mn telefoon op te laden en me aan brood te helpen deden dat heel graag. Dit is wat deze dag voor mij in petto had - en ik had gisteren al kunnen weten dat die foyer geen goed idee was.
Ik ga morgen niet naar de mis voor Maria Hemelvaart, "15 aout" is in Frankrijk n groot feest. Om daar de hele ochtend wandelen aan op te offeren is teveel gevraagd, ik wil hier in alle vroegte weg en dan in Sezanne op de camping municipal 'vrij nemen'. Even niet hoeven vragen en voor lief nemen. Even echt douchen en kleren wassen. Uit eten en n echte supermarkt.....
Maar ja, t gaat maandag regenen en op 15/8 is er veel dicht. Het blijft pelgrimeren.....

Fijn, Michael, om je uitvoerige bericht te lezen. Kennelijk trek je door kleine dorpen die we niet op de kaart kunnen vinden. Sézanne staat er echter wel op! Hopelijk vind je daar nieuwe voorraad om je te sterken op je lange pelgrimstocht. Het onderweg-zijn op zo'n tocht is toch het belangrijkst. Wij zullen wel voor je bidden op 15/8 in de P&P-kerk. Zonnig pad en goed spoor, en veel lieve groeten, ook van Mama.