#6 Novalesa - Susa - Bussoleno - Chianocco

Italië, Novalesa

#6 Novalesa - Chianocco

Na de lauden m'n kamer schoongemaakt, rugzak ingepakt en veranderde weer van 'gast' in een pelgrim.
Om half 9 nam ik hartelijk afscheid van Fr. Michael Davide, en stond weer buiten de kloosterpoort. In Cluny leerde ik van een zuster 'ne redescendez-pas' en dus liep ik over de brug meteen Novalesa uit. Pas in t volgende dorpje brood gekocht: leek sprekend op baguette en croissants. Ik vroeg ook om koffie, en die kreeg ik cadeau. De ichtend is aangenaam koel, het is bewolkt en er staat n fijn briesje, ook als vanaf 11h de hemel strak blauw wordt is t goed te doen. Alleen is t wel de hele dag asfalt. Ik loop de vallei uit van de Cenischio rivier - stroompje, liever gezegd, richting Turijn.

Susa, porta d'Italia
In Susa ben ik rond 12h, doe wat boodschappen, vind de kathedraal maar niks en ga in het park picknicken terwijl ik telefoneer. Het standbeeld van keizer augustus, een stadspoort en boog verleiden me niet om tourist te worden, ik maak wat foto's en ga rond 2 uur verder. De route loopt op zich plezierig parallel aan de hoofdweg, boerderijen, schaduw, weinig verkeer. Er is geen hoogteverschil, de hele dag. De mensen groeten vriendelijk. Ik zie allerlei 'typisch Italiaanse' dingen, zoals n 3wieler - maar houd me in om de haverklap foto's te maken. Ik betrap mezelf er steeds op dat mn wandeltempo te hoog is, bijv om door een stuk met felle zon naar de schaduw te lopen. Maar steeds zet ik ook weer n tandje lager, het gewicht van de rugzak kan ik goed hebben, maar mn lijf moet er wel het tempo op aanpassen- dus dat doen we dan maar.

Campervanterrein Chianocco

Ik wilde graag verder komen dan Bussoleno en dat is gelukt: 2 km verder is er in Chianocco een campervanterrein. Even verderop is een automaat van het waterbedrijf waar je goed water kunt tappen. Sanitair is er niet, wel een soort beekje maar dat staat zo goed als droog, zoals de hele Povlakte. Echt gezellig is t niet, maar na n hele dag asfalt was ik toe aan rust en dan is zo'n terrein wat onverwacht op je pad komt wel in 1x bingo; als je eerst moet zoeken en vragen en wachten is het einde vd dag moeilijker.
Een halve km verder is een bar in een winkelcentrum waar je voor de plek moet betalen: 4 euro. Ik laad er mn telefoon op en vraag om n stempel, maar daar hebben ze nog nooit van gehoord.
Bij de Penny koop ik yoghurt, meloen, hambrood, primitivo en zelfs wat boter.
Als ik terugkom hebben ern paar Italiaanse jongens uit de buurt de picknicktafel ingepikt. Ze helpen mij om, zonder kurkentrekker de fles Primitivo te openen en we drinken die samen uit plastic bekertjes. Als ze weg zijn eet ik, zittend aan tafel, mn vorstelijke maaltijd met uitzicht op n wijngaard en de bergen. Fijn om weer in mn tent te mogen slapen; die ene camper die om 21h nog komt weet niet wat ze missen 😁.