Valse start

Nederland, Zwolle

Valse start 16-20 juli thuis

We zouden op maandag 18 juli vertrekken samen, naar Uder in Thuringen. Hanna zou mij 6 augustus ergens op de trein zetten, zodat ik via Grenoble naar St Jean de Maurienne zou reizen, en zij op tijd de auto thuis heeft voor dochter ermee op vakantie gaat. Na afloop vd jaarafsluiting op school dus alles a h inpakken, de rugzak en de kampeervakantie ineen. Opeens moest toen de auto nog naar de garage: hanna had n extra dienst gedaan om twente uit de brand te helpen, maar n groepje dronken jongens was om 4.00 in enschede tegen haar aan gereden, en er vandoor gegaan. Ik was tevreden dat t lampje meteen gefixt kon worden en ging vrolijk door, na een verjaardagsvisite, met inpakken. Ik had zowaar zelfs tijd over om t huis schoon te maken, n klus die altijd op hanna neerkomt.
Maar... ze voelde zich niet lekker, en n sneltest wees uit dat ze corona heeft en we zeker tm donderdag niet wegkunnen. Ik kreeg er n heel slecht humeur van: het inpakken is altijd al zo'n gedoe, en ik had zo mn best gedaan, terwijl het einde vh schooljaar (zie filmpjes) in combinatie met 3 maanden van huis zijn extra gedoe gaf. Allemaal onnodig gestress achteraf: we leefden alsof corona "over" is maar moeten nu alsnog in quarantaine.
Ik pakte gefrustreerd mijn rugzak, koptelefoon, stokken en liep m'n ommetje naar het Westerveldsebos a/h zwarte water. Daar werd ik rustig van, en ontdekte een prachtig pad dwars door weilanden waar ik al die andere avonden aan voorbij gemarcheerd was. Zag ergens iemand in n klein tentje a h water bivakkeren: hier kan t ook.
Daarna zette ik mn eigen tentje op in de tuin, om zo min mogelijk besmettingsgevaar te lopen - maar t gaf me ook n gevoel van vrijheid. Had dat tentje sinds september niet meer gezien..... en sliep prima.
Bij t ontwaken hoorde ik de hommels bij onze eigen lavendel zoemen. Het is stil in de VINEXwijk, rustig en warm. Elke avond draai ik een van mn trainingsrondjes met rugzak en hoed, naar de vreugderijkerwaard, of Boxem, of naar de mariakapel aan de Veecaterweg. Overdag doe ik wat ik anders nooit doe: tijd besteden aan praktische zaken. Het ordenen van schroeven enz in de schuur. Digitale fotos op de harddisk. Briefkaarten in de la. Heb van onze 4 kapotte tuinstoelen 3 goede gemaakt, had jaren geen boorschroevedraaier in handen gehad. En ik maak, schoorvoetend, n begin met dingen wegdoen. Geïnspireerd door Frans Horsthuis, https://dekoninklijkeweg.nl/

Toen ik kind was spaarde ik postzegels. Nl, duitsland, Australië, wereld, 1edagenveloppen. Er zat veel tijd maar ook geld in. In deze eeuw is filatelie, zo heette dat :-), in onbruik geraakt net als postkantoren, briefkaarten en handgeschreven brieven. Ik wilde mn verzameling schenken aan een goed doel en vond:
Na wat heen en weer bellen mocht ik de doos met postzegel-alba afgeven bij n kinderdagverblijf van adullam in zwolle. Heb er expres niet nog n keer doorheengebladerd, dan zou t afstand doen niet meer lukken, terwijl ik er deze eeuw niet 1 keer in gekeken heb. Op deze hete juli middag met de auto en n doos gezocht tot ik achter n uitgestorven basisschool in een laag prefab gebouwtje enkele jonge gehandicapte kinderen in rolstoelen zag en hun liefdevolle begeleiders. Ze bedankten me hartelijken boden zelfs koffie aan.

Toen ik terugreed merkte ik dat ik zeer emotioneel was. Wij hebben 3 gezonde kinderen gekregen, ze met vallen en opstaan grootgebracht en losgelaten, inmiddels zijn ze volwassen en gediplomeerd. Zelf had ik n fijne jeugd, m'n Duitse oma verwende me met o.a. die postzegels en zou zeker achter n goed doel hebben gestaan.
Maar wat was t lastig om aan je eigen zorgen voorbij te kijken toen ze jong waren. Wat zijn er veel kinderen in Nl en elders die t niet makkelijk hebben, net als hun ouders. En wat heb ik 57jaar lang n hoop spullen verzameld die nu "dood geld" vertegenwoordigen waar je tijd en moeite in moet steken om er ueberhaupt van af te komen. Als "teachaholic" maakte ik nooit tijd voor de materiele kant van het leven... nu is, door een onverwachte verkeerswijziging,
m'n pelgrimage in ons eigen huis al begonnen!

Filmpje voor diplomauitreiking over 3 goden en een appel:

Filmpje over roddelende leerlingen en comprehensible (?) input Latijn

Pelgrimage in je dagelijks leven, dat is toch wat je bereiken wilt? Missie geslaagd!

Agnes 2022-07-21 02:24:10

Michael, het is allemaal best heftig zeg, maar wanneer je het positief bekijkt is je pelgrimage nu al begonnen, zoals jezelf ook al aangaf. Nogmaals een hel mooie tocht en doe goede ervaringen op. vriendelijke groet Kees