#13 S. Stefano Belbo - Acqui Terme

Italië, Canelli

Al om 7h was de rugzak ingepakt en stapte ik op weg. De asfaltweg naar Canelli leek nu n peulenschilletje. Om 8h vond ik daar n bakker/kruidenier en een bar om koffie te drinken. Meer heb ik niet te doen in dit plaatsje, het is net of ik dat jammer vind.

De weg naar Montabone (19km 5h) loopt vrijwel uitsluitend langs wijngaarden. Mooi uitzicht, schitterend weer. De weg zelf is grotendeels asfalt. Erg veel schaduw is er niet. Erg veel verkeer overigens ook niet. ERgens springt een ree weg. Ik vraag n paar passerende touristen n foto te maken.
In Mintabone zoek ok vegeefs naar horeca, alles is gesloten. Wel is er een winkeltje. Ik koop brood, yoghurt, cola, perzikken abrikozen en pruimen. Moet 21,5 afrekenen, lijkt me wat veel. Ze had een komma verkeerd ingevoerd en ik krijg n 10tje terug. Laad er mn telefoon op terwijl ik op bankje in de schaduw het zwaarste eten naar binnenwerk.
Even buiten Montabone ga ik in de schaduw liggen voor siesta. Bel met de parochie v Acqui Terme: daar ben ik alvast welkom om vanavond te overnachten. Dat scheelt weer.

Daarna is t een lange, warme afdaling. En de weg Acqui Terme in is helemaal eindeloos- temeer hij langs n zwembad komt. Maar dan hebben de mensen vd parochie al opgebeld waar ik blijf. Voor de kathedraal staat n mevrouw me op te wachten, ik ben er om 17h. Ze neemt me mee naar een oude kloosterhof, op de 1e verdieping is mijn kamer. Een zuster geeft me de voordeursleutel zodat ik in de stad wat kan gaan eten. De douche en de hurkwc (gebruiken hetzelfde gat in de vloer) zijn schoon en ik was erg toe aan een douche. Was mn kleren, inmiddels is daarvoor een droogrekje gebracht. Om 18h is de mis. Dat is fijn, dan kan ik morgen vroeg vertrekken. Ook hier wordt er veel met mondkapjes gedaan. Na afloop vraag ik de priester om n stempel in mn credencial. En ga n pizza eten in de stad. De sfeer is n beetje mondain, maar vooral opgelucht dat de hitte vd dag voorbij is. Een gezellige zomeravond....