#3 Lalobbe -Chateau Porcien 21 km

Frankrijk, Chateau porcien

Vanochtend de kerk S.Lambert (bisschop v Maastricht) in Lalobbe bekeken met prachtige 13e eeuwse madonna en mooie latijnse spreuken over s.hubert.
Het beeld van S.Roch had een hond bij zich met brood in de bek. Toen Rochus die voor melaatsen zorgde zelf ook besmet werd, kwam elke dag n hond brood brengen. Gisteren bracht n hond mij in contact met mn hartelijke gastheren.....

21 km wandelen ging prima, goed gemarkeerd, rechttoe rechtaan door de velden en akkers. Het zou erg zijn geweest bij zon, maar de prachtige wolkenluchten de wind maakten t ontspannen en mooi. Het zou saai kunnen zijn, de uitgestrekte graanvelden v N Frankrijk vrees ik al jaren. Maar wuivende halmen of kleuren en strepen in gemaaid gebied, zwermen spreeuwen en soms n boer a h werk: ik genoot ervan. Ook de windmolens en hoogspanningsmasten hebben hun eigen schoonheid. Geluid van autos over asfalt is eigenlijk t enige dat je als wandelaar niet mooi kunt praten - maar die kruiste ik maar 1 keer.
In Wassigny bij de bakker koffie cadeau gekregen en postzegels gekocht. Helaas moesten 7 klanten 10 minuten buiten de winkel op mij wachten, de bakker had problemen met de app voor de prijs van die postzegels. Maar niemand deed moeilijk, ook niet over mijn rugzak die ik buiten even helemaal leeg had moeten halen. Lesje geleerd: mondkapje weer altijd in t buitenvakje....
Mn hoofd was erg vol van alle indrukken en ontmoetingen dus n paar gerust in t gras, naar de wolken gestaard en helemaal niets gedaan. Zoals t hoort in vakantie. Toch blijft er n soort druk bekend als het gevoel "de weg roept" pas na aankomst uitrusten heeft echter t risico van nieuwe gesprekken. In chateau-porcien kijk ik echter mn ogen uit. In de supermarkt haal je de code op. En kunt dan in de gloednieuwe gite. 4 stapelbedden, 2 douches, koelkast, magnetron, alles v/e kwaliteit waar menig frans hotelletje niet van durft te dromen. En dat voor 10 euro pp. Ik ben alleen. Niet even gelukkig als in de "kluis" op de karmel misschien. N beetje donker, de koelkast bromt en verkeer a d hoodstraat raast langs. Maar voor mn gevoel eindelijk even alleen ontspannen. Straks boodschappen doen, koken, op mn slippers door dit kleine stadje lopen.
Of misschien komen er medepelgrims, get gastenboek staat er vol mee, ook vd laatste dagen. Mn 3e dag lopen zit er alweer op, nog 37 km naar Reims....

wat een kado weer, jouw verslag, we lopen,kijken,luisteren sowat met je mee. veel dank,verder goed pad en ook veel rusttijden gewenst, liefs van ons, mama