#46 St Pierre Entremont - St Pierre de Chartreuse

Frankrijk, Saint-Pierre-de-Chartreuse

Mooie etappe, krijg er geen genoeg van de bergen te fotograferen, vooral met mist. De 2 dorpjes St Pierre d'Entremont zijn door rivier gescheiden- zelfs de straatvlaggetjes zijn anders. T wemelt er van bakkers en b&b. Iuister naar de keulse rockgroep de Hoehner en schiet in de lach bij "so lang du deine fuesse noch unter mingem tisch steckst". Adolescenten en ouders geven overal dezelfde irritaties - en van n afstand kun je daar makkelijker stoer tegenop treden dan als t er op aan komt. Ben al lang van huis, sinds 17 juli of zo.....
Kom langs ski station, beetje bevreemdend. Verderop stopt n touringcar. Er komen 40 middelbare scholieren uit in fluorescerende hesjes die de bergen in verdwijnen met 3 collega's. Nog vervreemdender.
Het is spannend om, eindelijk, zo dicht bij het klooster vd Grande Chartreuse te komen. Het ligt diep verscholen in bergkloven, je moet er een soort pas voor in. Ik word heel vriendelijk gegroet vanuit een auto door een moniale (zuster) vd kartuizers. Loop toch even verkeerd door de omleiding voor auto's op de borden aan te houden. Na een steile klim kom ikbij de Correrie. Qua bouw in steil vh klooster, er is een museum dat ik uitvoerig bekijk. In het gezelschap van drommen luidruchtige Franse scholieren met vragenlijsten en het nonverbale museumgedrag dat ik zo goed ken. Alleen hoef ik er nu niets mee!
Het leven vd H.Bruno v Keulen en de dag ve kartuizer nu worden heel goed overgebracht. Ik zie weer allemaal beelden voor me uit de film Into great silence. Maar zelf even de kapel alleen hebben om te bidden is het fijnste. Ik merk hoe ik hier tot bedaren kom, het hoeft niet meer zo nodig om ook het echte klooster zelf zonodig vanuit de verte te zien. Het is trouwens al laat en nogal kil, de wolken dalen omlaag vanaf de bergen. Ik ga op weg naar de camping v la Martiniere, met meer stijgen en dalen dan me lief is. Bij een wei met schapen staat n jongen te kijken. Ik groet hem en de man die a h werk is. De camping is volgens hen dicht. Ik bel even: inderdaad. Of ik misschien mn tentje mag opslaan? Na even wachten, praten, aan elkaar wennen vindt hij t weer daar te onzeker voor. Ik mag op logeerbed slapen en de badkamer gebruiken!

dag Michael,. Boeiend je verslag te lezen. wij hebben inmiddels jet pieterpad afgerond met de laatste 100km. Dus je snapt ons respect voor de afstand die je al afgelegd heb al rijzende en dalende in meters en ervaringen. Dank voor de foto's. Groet Fokke

Fokke 2021-09-28 23:37:11

Respect, man! Dit reisverslag wordt vast ook een boek.

Marcus 2021-09-29 11:10:58

Waaaauw wat een ontzettend mooie foto's!