#9 Castagnole - Carmagnola - Crocetta

Italië, Carmagnola

#9 Castagnole - Carmagnola - Crocetta a

Na luxe ontbijt hartelijk afscheid genomen. Eigenlijk is hun B&B nu wegens vakantie gesloten, maar voor n pelgrim maakten ze uitz. Bij t inpakken mis ik mn vulpen. Heb die gisteren in None gebruikt en bel meteen de Egyptische kebab-tent. Hij begrijpt me niet, mn gastheer maakt t telefoongesprek voor me af. Tevergeefs. Even later vind ik hem alsnog, het vindbaar houden en inpakken van spullen gaat redelijk masr kan nog wel beter. Ben al trots dat ik meteen ging bellen, zou er zelfs voor teruggelift zijn naar None: mn vulpen is belangrijk 'gereedschap' al schrijf ik nu vaker met m'n stilusje op de Galaxy.

interculturele communicatie
De weg is goed te volgen, er zijn eel veel haakse bochten, maar gelukkig weinig stukken snelweg.
2 mannen sprekwn me in het Frans aan. Hier loopt de Via Francigena naar Rome niet langs, dus pelgrims zijn meestal Franse leden vd Associations d'Assise. Claudio en Andrea lopen een km met me op. We praten wat over de streek, mn pelgrimage waarvandaan precies en Waarheen, niets bijzonders. Behalve dat t lukt om het in het Italiaans te doen! Oke, vermengd met nogal wat Portugees en soms latijn of spaanse probeerseltjes - het lijkt op het mixtaaltje vd monnik Salvatore uit Umbert Eco's naam van de Roos. Maar ze begrijpen me, corrigeren soms: zo leert een mens taal. Zie mijn youtube kanaal ligula memoriae, zo ijdel ben ik ook wel weer 😉https://m.youtube.com/channel/UCmw5brF9H1KwDpX4yVonwqQ ).

Ook zij lijken t heel jammer te vinden dat ik geen gebruik maak vd refugio die de gemeente heeft ingericht - maar het is nog geen 10h. Als ik zeg dat ik uit Zwolle kom zegt de ene "PEC Zwolle" ik ben te verbouwereerd om iets terug te zeggen, of eigenlijk: volstrekt onwetend.
Ik loop door maisvelden. Rust uit bij n boom. Loop verder door maisvelden. Vrasg water bij een boerderij. Er vallen nu steeds druppels, maar dat is mn eigen zweet. Het wordt tijd voor n uitvoerige middagsrust.

Afkoelen
Kom op een asfaltweg die over een rivier gaat. Misschien zijn de oevers wel geschikt. Diverse Italiaanse grootouders met kleinkinderen zitten er op n strandje. Ik ga ook even 'zwemmen', voor zover dat gaat: het water staat heel laag. Kijk daarna op mn route waar ik ben: Dit is nou de Po!
Ik vind n hoekje in de schaduw, met de luxe v/e achtergelaten plastic stoel. Eet m'n lunch (moet me daar echt toe dwingen), voer n fijn telefoongesprek, werk blog bij.
Als ik verder loop is t nog steeds erg heet, maar route vooral langs de weg, geen beschutting, niet eens van de mais - al gaf die ook amper shaduw als de zon op z'n hoogst staat. Ik kom bij n klooster waar zusters pelgrims ontvangen, maar loop toch paar km door naar Carmagnola. Om 16h zijn daar zo'n beetje alle winkels dicht, om 17h ook. Italianen gaan ook na 15/8 massaal op vakantie. Ik bel voor onderdak naar "Cascina verona",maar daar wil men vanwege een coronageval geen pelgrims erbij, t wordt me wel 5 keer uitgelegd terwijl ik vraag of ze een alternatief aanraden. Ja, dat klooster, maar 3 km terug daarvoor wil ik niet. Neem n ijsje op het plein. En koffie. En nog een. De Cubaanse jonge ober vindt t wel leuk n praatje te maken. Hij heeft één Nl woord geleerd op vakantie: diek loel. Ik versta t niet, al was t in deze context te verwachten. En realiseer me hoe vaak mijn op zn Italiaans verbasterde Portugees onbegrijpelijk moet zijn.

Bivak naast de maisvelden
Om 17h ga ik verder. Ceresola d'Alba is nog 11km, dat gaat niet lukken. Zodra ik over de A6 snelweg ben, ziek ik n boerderij waar ik kan vragen om mn tentje op te zetten. De tweede reageert op de bel, die doorgaans zoals in n flat bestaat uit n intercom bij de poort. Een krachtige vrouw van mijn leeftijd vindt t goed. Laat me kiezen waar precies, vertelt intusen haar levensfilosofie (R.Steiner) en roept haar 10jarige zoon erbij. Deze moet mij begeleiden, met een kruiwagen met n grote gele teil water en druiven en perzikken uit haar eigen tuin.
Naast n maisveld zet ik m, met hulp van de hulpvaardige jongen, op - en kan eindelijk uitrusten. Er komen wel veel auto's, joggers en tractoren langs, en in de verte hoor ik t zoeven vd A6. Na 20h wordt t stil, alkomt er een tractor met aanhanger: 2 mannen gaan a d slag in de plastic tunnels met groente, kisten voor de veiling laden of zo.
Inmiddels is t donker, pikzwarte wolken laten regendruppels vallen. De tractor vraagt of ik niet bang ben voor t onweer. Dat niet, wel berg ik alles zorgvuldig op in rugzak en voortent, en lig om 21.30 zwetend in t tentje. Uiteindelijk valt er bij mij amper regen. Maar t duurt wel erg lang voor ik kan slapen.