#9 15 augustus Baye - Sezanne 21 km

Frankrijk, Baye

In Baye goed geslapen naast de begraafplaats. Vandaag is het quinze aout, Maria ten Hemelopneming, in Frankrijk een groot feest. Voor mij geen mis vandaaga. De parochiekerk in het dorp is in verbouwing, naar de foyer de charité wil ik niet terug. Wel was er in de buurt van het koude water waar ik gisteren mijn voeten gekoeld heb en m'n kleren uitgespoeld een andere gemeenschap in een abdij, als ik dáár was geweest ... maar ik laat 't maar zo, ga niet terug op m'n schreden.

De wandeling vandaag is fijn, groen, warm. Zo warm dat ik al een tijdje met Hanna's grijze GGD paraplu als parasol door het open langschap had gelopen toen ik bij een glasbak een man ontmoette met een busje. Ik sprak hem aan of hij een bakker wist. Stap maar in, hij nam me mee naar 'n broodautomaat in het dorp. Het voelde lang geleden dat ik in een auto had gezeten, tot begin augustus had ik nog in onze eigen Dacia gereden. Vanwege 15/8 is de broodautomaat niet gevuld. Toen nam hij me mee naar zijn eigen huis aan de andere kant van het dorp, het lag aan mijn route dus dat betekende een flinke afkorting. Zijn huis was ingericht met 'n soort bar. Allerlei attributen van een biker. Haar in een stoer staartje. Vrijgezel met hond. En uiterst vriendelijk. Werkt in de bouw. Franse dorpsbewoners willen wel vaker qua uiterlijk stoer, stads, interessanter overkomen. Maar hij geeft me precies wat ik nodig heb: brood, water, koffie, verkoeling. Aandacht en een luisterend oor. Als ik afscheid neem blijkt dat ik de grijze paraplu kwijt ben. Hij ligt niet meer in het busje. Misschien al vóór die glasbak verloren. Spijt me werkelijk, maar ik ga niet terug...

In Sezanne vallen de laatste kilometers naar de camping me zwaar. Een draadstalen figuur van een Jacobspelgrim geeft me moed, die staan op diverse plekken langs de route nu. Op de camping is de dame aan de receptie heel aardig. Ze verkoopt olijfolie van een vriendin. Eigenlijk alleen per 5 liter, maar bij wijze van uitzondering vult ze er voor mij m'n kleine waterflesje mee. heerlijk! Op de camping staan 2 oudere Nederlandse pelgrims, blijkt later. Ik heb ze gezien toen ik het terrein opkwam, er waren 2 jongemannen bij hen en er staken een paar dingen de lucht in. Dat blijken de trekstangen te zijn van hun wandelkarren. Zij trekken door Frankrijk met hun bagage achter zich aan, in een soort halster. Ze hebben waterzakken op hun rug waaruit ze drinken met een slangetje. Ze hebben een ipad bij zich. Door het bos van gisteren met het drassige door wild omgewoelde bospad waren ze maar moeilijk vooruitgekomen, maar over asfalt gaat prima. Het is fijn om medepelgrims te spreken, maar ze hebben hun zoon en schoonzoon op bezoek. Ik dring me dus niet op terwijl zij barbecuen. Zonder me af van de rest van de camping en neem tijd voor mezelf.

Vandaag kan ik niet naar het postkantoor waar ik hoop op een pakje van Hanna. Maar ik ga wel het stadje in om uit eten te gaan. Pizza, biertje: voel me de koning te rijk. Zit onder een tv en app met thuis. Ben echt toe aan een rustdag morgen en wil een nieuwe paraplu kopen en boodschappen doen in een echte supermarkt. En zwemmen. En uitslapen!