#8 Certosa - Trana - Piossasco - Volvera - Castagnola

Italië, Avigliana

#8 Certosa - Piossasco - Volvera

Bij het inpakken van mn rugzak had ik deze keer alle ruimte, zonder dat mn spulletjes stoffig werden zodra ze buiten t tentje komen. Toen ik klaar was had ik geen sokken apart gehouden;-), wel een ansichtkaartje om de mensen v Certosa1515 te bedanken. Om half 8 liep ik weg, aangenaam bospad, licht naar beneden dalend tot Trana. Die camping waar ik had willen staan heb ik niet gezien, fijn dat die vrouw en haar dochter me op deze buitenkans hadden geattendeerd.
Heb zelfs n halve netflixfilm (Alice et Martin, met Juliette Binoche) gekeken, van zo'n huis met bank enz als onderdak word ik toch iets minder natuur-minded.
Even voor 10h zit ik op n bankje voor Trana. Een wandelend stel maakt n praatje, zij komt uit Argentinië. Schept n band, via Maxima - en ik hou de grap van Youp van t'Hek over haar vliegtuigsprong voor me. Zij hadden graag gezien dat ik in Trana bij t parochiehuis gastvrijheid zou vragen, maar daarvoor is t nog veel te vroeg. De kerk is wel open, of er een mis zal zijn voor Maria ten Hemelopneming vandaag, wacht ik niet af. Ik vind n bar waar ik koffie en croissants neem. Nee, alles is dicht vandaag. Nee, ik kan u geen brood uit de vriezer geven, "anche noi siamo in crise". Ook voor hen is Assunzione een crisis? Ik loop het stadje uit, een man stopt: de kerk is de andere kant op, daar is ook een ospitaleiro. Ik bedank, ben daar al geweest, heb wel brood nodig, eigenlijk. Het prachtige Italiaanse schouderophalen met getuite lippen gebaar. Non-verbaal Italiaans is eigenlijk nog mooier dan de melodieuze klanken. Ik loop richting de rivier. "He!Pelegrino! Per te!" De man, Tonio, is me achterna gereden en geeft me n heerlijke verse ciabatta.

Pauscast,
De uitvalsweg v Trana via naar Piossasco loopt door eindeloos door buitenwijken met villa's.Je kunt lekker opschieten maar niet erg interessant. Ik luister naar de "pauscast" met Wilfried Kemp en Nos correspondent Andrea Vreede, afl.over Nederland en de paus. Prima manier om te acclimatiseren in dit land. "Het meest katholieke woord = 'eigenlijk' "Ook het eerbetoon vd Nl ambassadeur bij de Hl Stoel aan zusters die in landen bij de mensen blijven als zelfs journalisten t te gevaarlijk vinden, kan ik waarderen en doet me aan Cubal, Angola denken. 1997, een kwart eeuw geleden alweer.

Pauscast | #5 - De Paus en Nederland (S01) https://www.podbean.com/ea/dir-ybfaf-e122b82

Warm vlak asfalt
Een ijsje in Piossasco doet me goed - fijn dat er überhaupt iets open is. Het hele land ligt er loom bij, nationale feestdag. Af en toe BBQgeuren v/e familie bijeenkomst.
Soms is het wandelen niet zo leuk. Als je langdurig in de zon over asfalt loopt, langs een bedrijventerrein, omdat je eerst over de snelweg moet oversteken. Wel is het fijn om daarna door de maisvelden te lopen, over onverharde weg. Mooi, maar warm. Er is n beetje wind en wat sluierbewolking. Aan de horizon zie je de bergen. Ik steek in 2 of 3? dagen deze platte vlakte over, die verder naar het Oosten de Po vlakte heet.
Ik krijg kramp in mn benen. Matig mn tempo, vind n boom die wat schaduw geeft, rust uit en geniet van het (warme) briesje.

B&B Edera
Pak, voor t eerst dit jaar, de lijst overnachtingsadressen v d vereniging cheminsdassise.org erbij. Bel de parochie v None, die nemen wel op maar ontvangen geen pelgrims meer. Volvera is nog te dichtbij, en neemt niet op. Maar op 9,5 km is een b&b in Castagnole. Ik bel en mag daar mn tentje opzetten.
Een eindbestemming geeft gemoedsrust, ik blijf nog lekker even liggen en kan dan de laatste etappe vandaag afleggen, of het veel zal afkoelen betwijfel ik echter.

Op weg naar None speelt de kramp in mn spieren steeds weer op. Ik doe rek en strekoefeningen, verminder m'n tempo aanzienlijk en neem de errste de beste pizza in None om uit te rusten. Een Egyptische jongen met 4 broers in Amsterdam helpt me, in de tussentijd laat ik mn Tshirt drogen in de zon.
Nog 5 km naar Castagnole....
Ik krijg om 19h een hartelijk smsje of alles1 goed gaat. Even later word ik enthousiast begroet in
Ik douche,was de liters zweet uit mn kleren,zet mn tent op en ga van de Avond genieten....

Je ziet er blij uit op je foto's. Mooi om je zo te zien. Misschien nog eens aardig om wat over je voettocht te vertellen aan de medebroeders diakens. Vanavond vieren we Maria ten hemelopneming in de Basiliek. En morgen twee dagen op weg naar Kevelaer. Vanochtend heb ik al het reisgebed voor de fietsers verzorgd. Gaat ook vast weer mooi worden na twee jaar van Corona. Veel devotie en mooie gesprekjes onderweg. Hou je zelf heel.....

Fokke 2022-08-15 13:50:19

Mooi verslag, ik vind het bijzonder dapper van je om deze tocht te maken. Je ziet er gelukkig uit. 1x gelezen van een moeilijk moment op Maria ten Hemelopneming, ik bid voor jou.