#12 Castagnito- S. Stefano Belbo

Italië, Neive

#12 Castagnito- Neive -S. Stefano Belbo

Om 7.30 ben ik op pad. Het is mooi zonnig maar lekker opgefrist door de regen van vannacht. Er hangt een prachtige sluier van mist in de dalen, de hele dag zie ik wijngaarden en stadjes op heuvels er bovenuit torenen.
Om 10h ben ik in Neive (11km). Bekijk een kerk die ik zo gauw mogelijk verlaat -barok is mijn stijl niet. Dwing mezelf ook de kerk er pal naast binnente gaan, omdat die a d H.Michael is gewijd. Binnen valt mijn mond open: helemaal vol iconen. De Macedoons-Orthodoxe kerk gebruikt deze ruimte ook.
Ik drink koffie in een bar. Dit is duidelijk een toeristisch plaatsje, je vindt hier wel belegde broodjes maar niet zomaar een bakker....

Daarvoor moet je t toeristische dorpje boven verlaten en in het dal zijn dan de winkels en voorzieningen voor echte mensen. Een bakker. En een opticien, die het glas in mn overzetzonnebril vastzet dat er al een paar dagen steeds uitvalt.
Ik loop verder richting S. Stefano. Overal wijngaarden, op zich mooi genoeg - maar een fijn plekje in de schaduw om te rusten is lastig te vinden. Eet mijn brood maar op bij een restaurant dat pas s avonds open gaat. Krijg fris water v/e wijnboer. Loop verder en verder, soms door wijngaarden, helaas ook vaak over zonovergoten asfaltwegen.

In S.Stefano Belbo valt t niet mee een overnachtingspkek te vindenn. Cenaculum, een relug.leefgemeenschap leek mij heel geschikt maar ze vangen afkickende kwetsbare jongeren op en migen daarom niemand anders ontvangen. Ze verwijzen me naar de parochie, ik probeer t nog ook, voor de vorm. Niet thuis. Het pkaatsje is net te groot: naast een kerkhof of voetbalveld zou in een dorpje wel kunnen, maar dat ligt aan soortuitvalsweg naar de snelweg. Zodra ik San Belbo uit ben spreek ik iemand aan op een grasmaaier. Breed armgebaar: mag gerust, maar een waterpas stuk zul je niet vinden. Ik ben al lang blij en zet gauw mn tent op. Het blijkt een groot restaurant te zijn, kennelijk is hij niet bang dat gasten er aanstoot aan zullen nemen. En een wc en water zal voor mij ook wel lukken. Het was een mooie warme dag en ik ben blij dat ik mn eindbestemming vandaag heb gevonden hier bij ristorante Bossolasca.

Een typische Italiaanse begraafplaats: nissen in de muur bespaart ruimte.