#7 Germaine - Monthelon, picknickplaats bij de watertoren

Frankrijk, Epernay

Half 6 wakker. Zaklampje zoeken. Er is gelukkig weinig dauw en t niet koud gehad. Inpakken van tent en rugzak kost tijd, pas half 7 a d wandel. Heerlijk koel, lekker opgeschoten door bos en zelfs asfalt is zonder autos goed te doen. Drink n kopje koffie in grand hotel bellevue in Champillon. https://royalchampagne.com Het ontbijt v 39euro sla ik af. Voel me wat opgelaten hier..... alleen al op de parkeerplaats kijk ik m'n ogen uit. Dit is de Champagne streek waar men op schatrijke touristen is ingesteld.
Het pad loopt in een grote boog om de stad Epernay heen, steeds met schitterende uitzichten over de wijngaarden. Ik steek de Marne over en vind zowaar een depot de pain waar je brood kunt halen terwijl de bakker op vakantie is. In de wijngaarden is er niet veel schaduw. Het is wel erg warm. Ik ga zitten in het gras in de schaduw van een huis om te lunchen.
Na afloop komt de eigenaar naar buiten: of ik water wil. En n ijsje? Hij vertelt over de streek. Dat er meeldauw in de wijn zit, en dat t veel heeft gehageld dit voorjaar: het wordt n slechte oogst. Vorig jaar had t goed kunnen zijn, maar door corona moesten de trossen toen blijven rotten a d ranken. Of ze werden afgeknipt en door de vogels opgegeten. Dat treft de hele streek. Wijnbouwers zijn anders dan boeren: als het ze goed gaat, zullen ze niet investeren maar geven ze meteen geld uit aan dure autos enz. En de touristen uit japan en de VS die veel geld in t laadje brachten bleven ook weg.
Ik vraag naar de plukkers. Vlak na de val vd muur kwamen er zwermen polen enz. Ze verdienden er zoveel meer mee dan in eigen land, dat het jaar erop 10x zoveel migranten kwamen plukken, waaronder dokters en advocaten. Maar zoveel werk was er niet. Sommigen hadden zich in de schulden gestoken voor de heenreis en konden niet terug. Vrijwilligersorganisaties hebben toen gaarkeukens opgericht. Al dit soort dingen zie je er niet aan af als je door de wijngaarden loopt, zelfs niet als je 7,- voor n kopje koffie afrekent in hotel bellevue.

Eind vd middag kom ik door n plaatsje met hotelrestarantje - ziet er onaantrekkelijk uit. Ik beklim de heuvel naar prachtige Romaanse kerk. Neem n verkeerde afslag en raak van t pad af. Dat stijgt ook nog flink, ik zit er doorheen. N man is op n terrein met caravans, paarden en veel oude troep bezig. Ik vraag of hij weet waar ik mn tent kan opzetten. Dat kan wel bij de watertoren verderop: daar is water, wc, picknicktafel.

Prachtig om je verhalen te lezen en mee te maken wat je ervaart en meeneemt! Stap voor stap - de camino geeft je wat je nodig hebt en aankunt!

Annemarie 2021-08-13 11:22:59

Beste Michael, je bent niet Alleen. Hij, Jezus zelf loopt met jou mee. Spannend welke ontmoetingen je zult hebben. Wat heeft Hij allemaal voor jou in petto .Hoeveel km loop je op een dag? Hou je taai en geniet.

leon 2021-08-13 20:47:21

Ja, Michael. Het mooie van de parabel van de Samaritaan is dat hij zich laat storen. Jouw ervaring in de FdC is nu juist het tegenovergestelde. Je zult dit vaker meemaken dat je mensen ontmoet die geen tochtgenoten van jouw zijn. Ik krijg mooie landmacht herinneringen als ik jouw pubtent zie. De Heer is met jou, dat is meer dan genoeg dat is alles. Alleen Hij is jouw enig goed. Vai Michael, vai.