#44 Attignat Oncin - Les Echelles camping 'arc en ciel'

Frankrijk, Attignat-Oncin

Na Attignat klom het pad al snel steil de berg op. Hard werken met 2 stokken om jezelf van rots naar rots te hijsen en niet uit te glijden. Wel mooi maar elke markering dankbaar begroet: hier wil je niet foutlopen. 2x gerust, mooi uitzicht. Dat het herfst is zie je aan bruine bladeren op het pad, je ruikt die zoetige geur: het maakt me weemoedig. En er wordt gejaagd. Ik hoor n soort koeiebellen, is echter v/e jachthond. De jager is in fluorescerend oranje gehuld. Ze hebben vandaag al 2 everzwijnen geschoten. Ook het dalen naar les Echelles is zeeeer steil. Het is warm, ik verbruik veel energie deze 12 km, waar 4u netto wandeltijd voor 'staat'. Ik besluit daar niet alleen boodschappen te gaan doen, maar ook te eten en als de camping open is 2 nachten te blijven. Mn scheenbeen zal dankbaar zijn en zondag is er 100%kans op onweer voorspeld. Zo n dag als vd Col des portes wil ik echt niet nog n keer, vooral omdat kou, regen en niet kunnen pauzeren niet te combineren valt met onzekerheid over t eind, waar je kunt overnachten en opdrogen. Dat mn beide pelgrimvrienden inmiddels al 2 of 3 dagen voorliggen steekt wel n beetje, maar ik doe t op mijn manier.
Het dagmenu, friet met salade en braadworstjes smaakt uitstekend. Ijs& koffie ook, laat me ijsblokjes geven, tel. opladen enz. Schrijf kaarten naar mn nieuwe Franse vrienden, bijv een met kindertekening uit Izieu naar de kleinzoon vd mw uit Conzieu die me spaghetti had gebracht en voor t eerst verteld over dit joodse paradijsje in dat ene oorlogsjaar.
De camping is dichtbij en ....open! Nou ja, het zwembad niet: zonder chloor etc mag daar niemand gebruik v maken. Maar verder: de kleine luxes waar ik al lang v verstoken was. N spiegel => scheren. Warm water => kleren wassen ipv uitspoelen. N douche! Picknicktafel. Wifi. Ik voel me ontspannen... en t fijne v/e camping is dan ook dat je niet hoeft te vragen of te praten, je mag alles gewoon gebruiken voor 11,- per nacht. Het fijnste vooruitzicht voor morgen is de salle de sejour, met magnetron, open haard, koelkast zelfs tv.
Als mn kleren droog zijn loop ik naar de supermarkt buiten t dorp, 1,5 km. Sla gulzig voorraden in, div. salades, kazen, vleeswaren, fruit, noten, creme fraiche, wijn.
De terugweg loop ik liever niet met al die kilo's- maar krijg meteen n lift.
S avonds zet ik thee mbv de magneyron, smul v mn eten, hoef niet vroeg naar bed want er is electrisch licht. N mevrouw kijkt er n franse politieserie, verder heb ik t rijk alleen. Verzorg mn voeten, vet mn schoenen in met vaseline voor de 1na laatste keer. Bestudeer de route. Op n puntje door het departement Isere na (waar ook de camping ligt) zal Savoie het laatste stuk zijn. De Italiaanse grens halen geef ik op.
Als het knallende onweer komt snachts houdt mn tent het prima, ik heb al mn spullen binnen gezet en kan uitslapen: de zondagsmis is hier om 10h.

Deze week hoorde ik het verhaal dat een inbreker in een kerk zo schrok van een beeld, dat hij de benen nam. Jij hebt gelukkig hele andere ervaringen in die kerken. Mooi. Ik leef mee met jouw been. Ik hoop dat hij het uithoudt