#20 Barbagelata - Cabanne

Italië, Rezzoaglio

Om 7h pakten we onze rugzakken in en ik m'n tentje. Ik schreef nog n kaartje voor het meisje van 14 van gisteravond. Haar ouders hadden ons eerst avondeten geschonken en later een zak met ontbijt. Adriano had ze te woord gestaan en over bestemmingen verteld. Zij kwam nu vragen of ik in Assisi wilde bidden voor haar beste vriendin van 15, die na epileptische insulten in ziekenhuis was opgenomen. Ik deed mn best even echt aandacht voor haar zorgen te maken, want dat een 3eklasser me om gebed komt vragen vond ik op zich al ontroerend. Wel vaker vragen mensen onderweg "una piccola preghiera per me", doe dan mij ook een klein gebedje, pelgrim. Maar dit was geen "kan nooit kwaad" verzoek. Toen ging de telefoon, ik had me erg verheugd om Hanna te horen - en vergat daardoor de namen van de 2 vriendinnen op te schrijven. Hopelijk vind t kaartje alsnog zijn weg.

We liepen door n bos waar mannen paddestoelen a h zoeken waren. Na afloop vertaalt Adriano me wat ze vertelden. We kwamen op n asfaltweg die we vele kilometers zouden volgen, geen bochten of heuvels. Normaal zou ik daarvan balen, nu was t juist fijn: niet op route hoeven letten, mooi dal, fysiek niet uitdagend en daardoor maximale aandacht voor elkaar. Er scheurden wel autos langs, maar als je je wandelstokken horizontaal draagt scheuren die met n ontzag-lijke bocht om je heen.
Ik complimenteer Adriano met zn uitstekende Engels - waardoor we ook meteen de diepte in konden. Alleen maakte hij de zaagfout "I didn't saw my mother", wat op zich heel verstandig is, en ook door veel Nl TTOleerlingen gezegd wordt. Hij hielp me flink met mijn Italiaans. Frizzante bestellen en acqua naturale krijgen snap ik nu beter, en we spraken over verschillen in stijl, register, taal verwerven vs. leren - en vele persoonlijke ervaringen - in de bar waar we ontbijtten. Vlak voor we afscheid namen met een broederlijke hug bedankten we elkaar: we waren beurtelings zowel grote als kleine broer voor elkaar geweest, met onze praktische wandelervaring, levenswijsheid en luisterend oor. En na n laatste filmpje ...stond ik letterlijk even stil en er alleen voor.

Deze eenzaamheid werd na 200m al opgeheven door de Tau-markering van mn eigen route, die me welkom terug heette. Hoever zou t nog zijn naar Assisi? Nog dik100km in Liguria, 360 in Toscane en 80 in Umbria. (Zie de rechte lijn op t kaartje hieronder.) Heb nog de hele maand september, ik hoef niet te gaan racen - mag ook genieten en op me in laten werken wat me allemaal te beurt valt. Dankbaar, maar ook moe en verfrist tegelijk...

Rond 14h was ik in Cabanne, waar dringend proviand moest worden ingeslagen. Chiuso (= dicht). Dan maar n restaurant zoeken. Een Braziliaanse vlag wuifde me toe. Na al dat Portugees wat de haag van m'n tanden verlaat als ik denk iets Italiaans te zeggen is ook dat n thuisgevoel. Hier mag ik bijkomen, fysiek was t n kippeneindje, maar in gesprekken heb ik vele jAren door elkaar 'meegemaakt'. Ze hebben ook n goedkope kamer met ontbijt voor pelgrims: ik neem vandaag verder "vrij". Ben trouwens erg toe aan een echte douche, n spiegel en niet hoeven praten bij het eten. Dan proef ik sowieso niets, maar krijg ook te weinig binnen als t me raakt. Er is vanavond wel een feest waarschuwt de baas nog. Met muziek vd 60s, 70s, 80s. Mij best. Ik geniet ervan op t balkon waar mn was droogt, terwijl het donker wordt en ik n biertje drink. Af en toe hoor ik ook Braziliaanse muziek beneden - moet met n glimlach aan de band van Marcelo Godoy denken, op 6 juli 1996 in de speeltuin in Rotterdam. Op onze bruiloft....

Nieuw: filmpjes
Tropical heeft ook wifi. Dat is in een Italiaanse bar of zo bijna een onzedelijk verzoek en zelfs niet mogelijk als je de naam ervan in je netwerklijst ziet. Maar nu kan ik eindelijk ook wat video'tjes van vorige dagen onderweg uploaden.

{Pindat plaatst alleen de linkjes; omdat deze filmpjes niet "publiek" staan moet je ze handmatig openen als je wil. De playlist is: https://youtube.com/playlist?list=PLJ-QdsW892KIqkhD2KSXN1ek7qYxNO6C6 }

prachtig dat zelfs op je tocht Italiaanse derde klassers ervaren met hun gevoel, angst en verdriet bij jou terecht kunnen en zich gehoord weten. ik geniet van je verslagen. groet Kees