Waarom ook al weer naar Noorwegen?

Noorwegen, Telemark

Als je in het noordelijker gedeelte van Noorwegen bent waar het land op z'n smalst is, ruwweg boven Trondheim, heb je niet veel keus welke route je kunt nemen.

De hoofdweg E6, wat niet meer is dan een smalle enkelbaansweg met 100.000 bochten en hoogteverschillen, zonder vluchtstrook, met wegversmallingen en geregeld zonder middenstreep, is de enige "snelle" verbinding met maar 1 onderbreking van een veerboot.
Er wordt overigens wel constant gewerkt om hem vlotter berijdbaar te maken.

Maar als je geen haast hebt is er nog de kustroute 17. Deze weg volgt inderdaad de kust waardoor je van eiland naar schiereiland rijdt. Een paar dozijn veerboten verbinden deze weg tot 1 geheel.
Van Bodø tot Mosjøen heb ik deze op de terugreis gereden, prachtig!
Rechts de blauwe zee met kleine eilandjes, links groene hellingen of juist steile en kale bergen, gletsjers op de toppen, soms een grot-tunnel door, overal rode houten huisjes en het stuur nooit in-de-rechuit-stand.
Dit gedeelte wordt maar door 2 veerboten onderbroken. Wel één met een vaartijd van 1 uur waarbij je gelijk de poolcirkel passeert.
Ten zuiden van Mosjøen had ik de kustroute al op de heenreis gereden, dus daar ging ik nu de E6 op.
Tot Trondheim erg rustig, af-en-toe een auto, maar nadat ik die stad gepasseerd was en richting Oslo reed werd het plotsklaps druk. Veel auto's, vrachtverkeer, maar nog steeds enkelbaan. Van het "nette" rijden wat ik tot nu toe gewend was in Noorwegen was hier beduidend minder te bespeuren.

Gelukkig waren hier gelijk meer alternatieven, en een hele mooie is weg 51.
Je komt via groene dalen dan op een kale hoogvlakte terecht die pas in de nazomer sneeuwvrij is en in de winter gesloten. Mooie vergezichten en een desolaat landschap passeren je. Later kom je dan weer in groene liefelijke dalen met watervallen en geregeld een meer dat op een spiegel lijkt.

Iets ten Zuid-Westen van Oslo ligt Langesund, waar vandaan een veerboot naar het noorden van Denemarken gaat. Voor die reis, die 4,5 uur duurt, moet ik 84 euro betalen. Op mijn heenreis naar Kristiansand, die 3,25 uur duurde, moest ik 174 euro betalen.
Het is overduidelijk dat ze mij dus graag het land uit willen hebben, wat ik woensdag dan maar ga doen.

Waarom ik naar Noorwegen ging?

Noorwegen is het land van de oude Vikingen, Trollen (Lord of the Rings; In de Ban van de Ring; Harry Potter), mooie grillige kusten, fjorden, ruige en desolate landschappen, gletsjers, tunnels, veerboten, aardige mensen, liefelijke groene dalen, ongereptheid, spiegelende meren, elanden en rendieren, de Middernachtzon en het Noorderlicht, hiking paradijs, steile bergen, langdurende zonsondergangen, gastvrijheid, stranden, wild kamperen, gevaarlijke wegen, kale hoogvlakten, grote afwisseling van het weer en landschap, veilig, respectvol en schoon. Al met al is het een adembenemend mooi land en nergens saai of eentonig. En ja, toch ook wel een beetje duur.

Na de veerboot nog 1000 km, als mijn oude campertje de overgangen van mooi en rustig naar snelweg en files tenminste aan kan, en dit alles is voorlopig weer verleden tijd.

Bedankt voor het volgen van deze roadtrip en wie weet komen wij elkaar hier of elders weer eens tegen.

Groet, Hans

Poh hey....je hebt echt superveel gezien! Geweldig. Prachtige foto's ook. Goeie reis terug. Tot gauw Angelique

Angelique 2018-09-04 17:34:17

Weer een mooi verhaal met prachtige foto’s. Veilige thuisreis.

Joke 2018-09-04 18:38:20

Mooi hoor! Goede terugreis en onderweg nog zoveel mogelijk genieten.

Jeannet 2018-09-04 22:10:52

Super Hans, ik heb je graag gevolgd. Veilige thuiskomst!

roos 2018-09-04 22:33:33

Hans we hebben zeer genoten van je reis en schitterende foto's.Ik hoop dat je nog een fijne terug reis beleeft. mvg Corné en Truus